Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Tenavien kanootti

Teksti ja kuva: Terttu Laitinen Julkaistu 24.6.2020 Lue lisää

Liiton syysjuhlat Kiteellä 24.-25.10.2020

Mikäli koronatilanne sallii, liiton syysjuhlia vietetään Kiteellä, Pohjois-Karjalan piirissä 24. - 25.10.2020. Lue lisää

Erakoitumiskalenteri - kuuntele korona-ajan ajatuksia, tekstejä ja runoja.

Erakoitumiskalenterissa kysellään korona-ajan ajatuksia, luetaan jäsenten lähettämia tekstejä ja runoja. Luetaan myös välillä Kristelli-lehden luonnollista palstaa. Ohjelman on toimittanut Päivi Kyyrö. Lue lisää

Ajankohtaiset STM:n ohjeet koronavirustilanteeseen

Alla olevasta linkistä pääset STM:n sivulle, jonne on koottu kaikki sosiaali- ja terveysministeriön antamat koronavirustilannetta koskevat päätökset, viranomaisohjeet ja suositukset. Lue lisää

Vuosista viis - elämä kantaa! Kutsu kirjoittamaan sinulle tärkeästä hetkestä.

Elämässä on hetkiä, päiviä, jotka piirtyvät syvästi muistiimme. Ne vaikuttavat meissä vielä vuosien, vuosikymmentenkin jälkeen. Haluaisitko kertoa kirjoittamalla jonkin muistosi, joka on jäänyt tärkeänä mieleesi. Lue lisää

Harjoita muistiasi ja tue niin aivojesi terveyttä

www.muistipuisto.fi Sivusto sisältää aivoterveyttä tukevaa tietoa, tekemistä ja käytännön vinkkejä. Käyttäjä oppii puistossa myös aivojen toimintakykyä edistäviä keinoja. Muistipuisto on kehitetty käyttäjälähtöisesti Miina ... Lue lisää

Millainen oli ensimmäinen iltarukouksesi?

Muistatko, millainen oli ensimmäinen iltarukouksesi? Tai millainen iltarukouksesi lapsena oli? Lue lisää

Ajatuksia koronasta taiteen keinoin

Tältä sivulta näet jäsenistön lähettämiä korona-teoksia. Lue lisää

Tampereella iloittiin liikunnasta

Kuva: Päivi Kyyrö

Kuva: Päivi Kyyrö

Iloa liikkeelle ‑päivä järjestettiin UKK-instituutin tiloissa Tampereella. Päivä toteutettiin yhteistyössä Ikinuoret ry:n ja UKK-instituutin kanssa. 

Teksti ja kuvat: Päivi Kyyrö

 

 

Päivän aikana liikuttiin ja kuultiin luentoja liikunnan merkityksestä terveydelle sekä toimintakyvyn ylläpidolle. Tutkimusjohtaja Harri Sievänen puhui yli 65-vuotiaiden liikuntasuosituksista ja toimintakyvyn kannalta keskeisistä kunnon osa-alueista. Tämän jälkeen harjoiteltiin tasapainoa tasapainoradalla, osallistuttiin tuolijumppaan ja saatiin kuntosaliohjausta.

Iltapäivällä tutkija, fysioterapeutti Radhika Patil luennoi siitä, että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa liikuntaa ja että liikunta sopii kaikille ja jokaiselle löytyy sopiva liikuntamuoto.

– On tutkimuksia, jotka ovat osoittaneet, että lihaskuntoa voidaan parantaa vielä 90-vuotiaana.  Liikunta vaikuttaa kaikista eniten niihin, jotka ovat liikkuneet vähemmän. Jos aloittaa tosi huonolta tasolta, näkee suurimmat erot, kertoo Radhika Patil.

– Liikunnan tulisi olla nautinnollinen asia.  Jos ei ole ikinä harrastanut liikuntaa, siihen on varmasti jokin syy, miksi liikunta ei ole ollut miellyttävää.

Jokainen arkielämässä tehty liike vaikuttaa myös luustoon. Itse luiden lujuuteen ei vanhemmalla iällä voi valtavasti enää vaikuttaa, mutta tärkeää on kiinnittää huomiota lihasten vahvistamiseen ja toimintakyvyn säilyttämiseen. Varsinkin vanhempien ihmisten on hyvä kiinnittää huomiota liikunnan turvallisuuteen. Kuntosaliliikunnassa tulee huomioida, että ei muodostu virheasentoja. Siksi se olisi hyvä aloittaa ammattilaisen ohjauksessa.

Radhika Patil muistuttaa, että kaikkien ei välttämättä tarvitse harrastaa kuntosaliliikuntaa vaan myös kotiaskareet, kuten kaupassakäynti ja vedenkantaminen, ovat liikuntaa. Päivärutiineihin olisi hyvä lisätä porraskävelyä, joka kehittää voimaa ja tasapainoa sekä nilkkojen notkeutta. Tasapainon harjoittamisen voi yhdistää moniin liikkumismuotoihin.

Iloa liikkeelle ‑päivän aikana ei ehtinyt puutua penkkiin, sillä luennot olivat sopivan mittaisia ja sopivin välein lähdettiin liikkumaan. Päivän päätteeksi käveltiin kauniissa luonnossa ja sitten olikin jo venyttelyn aika.  Osallistujat iloitsivat päivästä täysin rinnoin ja toivoivat, että samanlainen päivä toteutettaisiin uudelleen. Päivän järjestämisestä kiitokset kuuluvat erityisesti Iloa liikkeelle ‑päivän pääkoordinaattorille, Ikinuoret ry:n puheenjohtajalle Tuula Kivimäelle.


mp3 liite

Liikunta sopii kaikille ja sen tulisi olla nautinnollista. Päivi Kyyrön haastateltavana tutkija, fysioterapeutti Radhika Patil UKK-instituutista.