Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Joulukalenteri - tule mukaan joulunodotukseen!

Tervetuloa mukaan joulunodotukseen Kristillisen Eläkeliiton joulukalenterin kautta. Näille sivuille avautuu joulukuussa joka päivä joulupäivään asti jouluinen kirjoitus menneiltä vuosilta. Lue lisää

Musiikki hoitaa Kuuntele

Mukana menossa – ohjelmasarja Radio Deissä   Lähetysaika on arkiaamuisin 7.37. Ohjelmat toimittaa Päivi Kyyrö. Lue lisää

Vuoden 2018 hymymummo ja hymypappa - Kyllikki ja Esko Ojala

Kristillisen Eläkeliiton syysjuhlilla Ryttylässä julkaistiin vuoden 2018 hymymummo ja hymypappa. Huomionosoituksen saivat Kyllikki ja Esko Ojala. He ovat osoittaneet erityistä aktiivisuutta ja altiutta Kristillisen Eläkeliiton toiminnassa. Lue lisää

Taukojumppaa - pienikin liikunta virkistää mieltä!

Teksti ja kuvat: Antero Sala Kotkan Seudun Kristilliset Eläkeläiset Lue lisää

Liiton juhlat 2018 -keväällä Jyväskylässä, syksyllä Kauniaisissa

Vuoden 2018 Kristillisen Eläkeliiton kevätjuhlaa vietetään Jyväskylän kristillisellä opistolla la 21.4.2018.  Lue lisää

Lähimmäispalvelu - juuri sinä voit olla arvokas apu

Lähimmäispalvelu on lähimmäisenrakkaudesta lähtevää, vapaaehtoista halua tukea ja auttaa toista ihmistä. Lue lisää

Medianurkka

Tampereella iloittiin liikunnasta

Kuva: Päivi Kyyrö

Kuva: Päivi Kyyrö

Iloa liikkeelle ‑päivä järjestettiin UKK-instituutin tiloissa Tampereella. Päivä toteutettiin yhteistyössä Ikinuoret ry:n ja UKK-instituutin kanssa. 

Teksti ja kuvat: Päivi Kyyrö

 

 

Päivän aikana liikuttiin ja kuultiin luentoja liikunnan merkityksestä terveydelle sekä toimintakyvyn ylläpidolle. Tutkimusjohtaja Harri Sievänen puhui yli 65-vuotiaiden liikuntasuosituksista ja toimintakyvyn kannalta keskeisistä kunnon osa-alueista. Tämän jälkeen harjoiteltiin tasapainoa tasapainoradalla, osallistuttiin tuolijumppaan ja saatiin kuntosaliohjausta.

Iltapäivällä tutkija, fysioterapeutti Radhika Patil luennoi siitä, että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa liikuntaa ja että liikunta sopii kaikille ja jokaiselle löytyy sopiva liikuntamuoto.

– On tutkimuksia, jotka ovat osoittaneet, että lihaskuntoa voidaan parantaa vielä 90-vuotiaana.  Liikunta vaikuttaa kaikista eniten niihin, jotka ovat liikkuneet vähemmän. Jos aloittaa tosi huonolta tasolta, näkee suurimmat erot, kertoo Radhika Patil.

– Liikunnan tulisi olla nautinnollinen asia.  Jos ei ole ikinä harrastanut liikuntaa, siihen on varmasti jokin syy, miksi liikunta ei ole ollut miellyttävää.

Jokainen arkielämässä tehty liike vaikuttaa myös luustoon. Itse luiden lujuuteen ei vanhemmalla iällä voi valtavasti enää vaikuttaa, mutta tärkeää on kiinnittää huomiota lihasten vahvistamiseen ja toimintakyvyn säilyttämiseen. Varsinkin vanhempien ihmisten on hyvä kiinnittää huomiota liikunnan turvallisuuteen. Kuntosaliliikunnassa tulee huomioida, että ei muodostu virheasentoja. Siksi se olisi hyvä aloittaa ammattilaisen ohjauksessa.

Radhika Patil muistuttaa, että kaikkien ei välttämättä tarvitse harrastaa kuntosaliliikuntaa vaan myös kotiaskareet, kuten kaupassakäynti ja vedenkantaminen, ovat liikuntaa. Päivärutiineihin olisi hyvä lisätä porraskävelyä, joka kehittää voimaa ja tasapainoa sekä nilkkojen notkeutta. Tasapainon harjoittamisen voi yhdistää moniin liikkumismuotoihin.

Iloa liikkeelle ‑päivän aikana ei ehtinyt puutua penkkiin, sillä luennot olivat sopivan mittaisia ja sopivin välein lähdettiin liikkumaan. Päivän päätteeksi käveltiin kauniissa luonnossa ja sitten olikin jo venyttelyn aika.  Osallistujat iloitsivat päivästä täysin rinnoin ja toivoivat, että samanlainen päivä toteutettaisiin uudelleen. Päivän järjestämisestä kiitokset kuuluvat erityisesti Iloa liikkeelle ‑päivän pääkoordinaattorille, Ikinuoret ry:n puheenjohtajalle Tuula Kivimäelle.


mp3 liite

Liikunta sopii kaikille ja sen tulisi olla nautinnollista. Päivi Kyyrön haastateltavana tutkija, fysioterapeutti Radhika Patil UKK-instituutista.