Siirry suoraan sisältöön
Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Ulkoillaan yhdessä-haaste 2021 - Ilmoita ryhmäsi mukaan

Kristillisen Eläkeliiton teemavuosi 2021 Välitän, et ole yksin, kutsuu jäseniä liikkumaan yhdessä toisten kanssa ja niin kohtaamaan lähimmäisiä ulkoillen. Lue lisää

Voiko kokoontua vaiko ei? Rajoitukset ja suositukset tammi-toukokuu 2021

Paikallisyhdistyksissä pohditaan tällä hetkellä, voimmeko kokoontua vai emmekö voi. Kokoontumista pohtiessa on tärkeää huomioida ajankohtaiset rajoitukset ja suositukset. Lue lisää

Kokemuksia seniorina: "Oli vaikeuksia sopeutua eläkeläisen rooliin 50- vuotiaana"

Teksti: nimimerkki Kiltteydestä kipeä Lue lisää

Vaikuta vastaamalla kyselyihin! Keväällä 2021 tarjolla on kolme kyselyä.

Hei sinä Kristillisen Eläkeliiton aktiivi! Lue lisää

Yhdistysten kokousten siirtäminen KUUNTELE

Koronarajoitukset ovat aiheuttaneet haastavia tilanteita yhdistysten kokoontumisille. Yhdistysten kokoukset voidaan järjestää etäyhteyksin kesäkuun 2021 loppuun asti, mutta kokouksia ei voi siirtää lain mukaan sääntöjen määräämän ajan yli, kuten voitiin tehdä vuonna 2020. Lue lisää

Jumppa virkistää ja vilkastuttaa verenkiertoa! - jumppaohjeita

Julkaistu 8.4.2020 Lue lisää

Ystäväpysäkki 2021 - ajatuksia ja kokemuksia KUUNTELE

Ystäväpysäkillä ihmiset kertovat ajatuksiaan ja kokemuksiaan muunmuassa liikunnan ilosta, lähimmäisten kohtaamisesta, eläkkeelle jäämisestä ja antoisasta yhdistystoiminnasta. Lue lisää

Liiton vuosikokous Länsi-Porin kirkossa 20.5.2021 klo 12

Kristillisen Eläkeliiton vuosikokous pidetään torstaina 20.5. 2021 klo 12 Länsi-Porin kirkossa, Liikastentie 28, 28610 Pori Lue lisää

Ajatuksia käsityöperinteestä ja hiljaisen tiedon jakamisesta eteenpäin

Teksti ja kuvat: Terttu Laitinen Lue lisää

Päivittäinen liikunta on terveyden tärkein tuki

Sauvakävely pitää keravalaisen Elvi Ikäheimosen virkeänä ja hyvässä kunnossa. Kuva: Tiina Åhlgren

Ikääntyessä liikunnan merkitys korostuu. Pienikin liikunnan lisäys vaikuttaa myönteisesti, myös pitkän liikkumattoman kauden jälkeen. Liikunta yhdistettynä hyviin elintapoihin on terveyden ja toimintakyvyn paras tuki.

 

Liikunnan suotuisista vaikutuksista ihmisen henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin puhutaan paljon, eikä suotta.

– Liikunta ehkäisee monia sairauksia ja on myös useiden sairauksien hoitomuoto. Näin on esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksien, diabeteksen ja ylipainon kohdalla, toimialapäällikkö Elina Karvinen Ikäinstituutista kertoo.

Aktiivinen elämäntapa, mukaan lukien liikunta, suojaa myös muistisairauksilta. Ja jos muistisairaus on jo puhjennut, liikunnan lisääminen auttaa oireisiin.

– Sellaiset liikuntamuodot, joissa yhdistyvät fyysinen, älyllinen ja sosiaalinen aktiivisuus, ovat tehokkaita muistisairauksien ehkäisyssä. Tällaisia ovat esimerkiksi ohjattu ryhmäliikunta ja ulkoilu.

Liikunnan avulla moni on saanut myös uusia sosiaalisia suhteita.

– Jo aivan tavallinen kimppakävely tuo mukavaa yhdessäoloa. Moni on löytänyt ryhmäliikunnan piiristä sosiaalisesti mieluisan liikuntamuodon. Liikunta on myös erittäin hyvä hoitokeino lievässä masennuksessa ja auttaa yksinäisyydestä kärsiviä, Karvinen toteaa.

Ulkona liikkuminen ja erityisesti luonto virkistävät, nostavat mielialaa ja vähentävät stressiä. Metsät, puistot, mökkimaisemat ja vesi ovat tunnetusti hyvin terapeuttisia elementtejä. Viherympäristöillä on monien tutkimustenkin mukaan mieltä elvyttävä ja hyvinvointia edistävä vaikutus.

Lue lisää Kristelli-lehdestä no 2. Aiheesta kirjoittaa Tiina Åhlgren.

http://www.liikkeellavoimaavuosiin.fi/

www.liikkeellavoimaavuosiin.fi/haastekampanja

 

Siirry ajankohtaisten aiheiden linkkeihin.