Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Joulukalenteri - tule mukaan joulunodotukseen!

Tervetuloa mukaan joulunodotukseen Kristillisen Eläkeliiton joulukalenterin kautta. Näille sivuille avautuu joulukuussa joka päivä joulupäivään asti jouluinen kirjoitus menneiltä vuosilta. Lue lisää

Musiikki hoitaa Kuuntele

Mukana menossa – ohjelmasarja Radio Deissä   Lähetysaika on arkiaamuisin 7.37. Ohjelmat toimittaa Päivi Kyyrö. Lue lisää

Vuoden 2018 hymymummo ja hymypappa - Kyllikki ja Esko Ojala

Kristillisen Eläkeliiton syysjuhlilla Ryttylässä julkaistiin vuoden 2018 hymymummo ja hymypappa. Huomionosoituksen saivat Kyllikki ja Esko Ojalala. He ovat osoittaneet erityistä aktiivisuutta ja altiutta Kristillisen Eläkeliiton toiminnassa. Lue lisää

Taukojumppaa - pienikin liikunta virkistää mieltä!

Teksti ja kuvat: Antero Sala Kotkan Seudun Kristilliset Eläkeläiset Lue lisää

Liiton juhlat 2018 -keväällä Jyväskylässä, syksyllä Kauniaisissa

Vuoden 2018 Kristillisen Eläkeliiton kevätjuhlaa vietetään Jyväskylän kristillisellä opistolla la 21.4.2018.  Lue lisää

Lähimmäispalvelu - juuri sinä voit olla arvokas apu

Lähimmäispalvelu on lähimmäisenrakkaudesta lähtevää, vapaaehtoista halua tukea ja auttaa toista ihmistä. Lue lisää

Medianurkka

Päivittäinen liikunta on terveyden tärkein tuki

Sauvakävely pitää keravalaisen Elvi Ikäheimosen virkeänä ja hyvässä kunnossa. Kuva: Tiina Åhlgren

Ikääntyessä liikunnan merkitys korostuu. Pienikin liikunnan lisäys vaikuttaa myönteisesti, myös pitkän liikkumattoman kauden jälkeen. Liikunta yhdistettynä hyviin elintapoihin on terveyden ja toimintakyvyn paras tuki.

 

Liikunnan suotuisista vaikutuksista ihmisen henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin puhutaan paljon, eikä suotta.

– Liikunta ehkäisee monia sairauksia ja on myös useiden sairauksien hoitomuoto. Näin on esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksien, diabeteksen ja ylipainon kohdalla, toimialapäällikkö Elina Karvinen Ikäinstituutista kertoo.

Aktiivinen elämäntapa, mukaan lukien liikunta, suojaa myös muistisairauksilta. Ja jos muistisairaus on jo puhjennut, liikunnan lisääminen auttaa oireisiin.

– Sellaiset liikuntamuodot, joissa yhdistyvät fyysinen, älyllinen ja sosiaalinen aktiivisuus, ovat tehokkaita muistisairauksien ehkäisyssä. Tällaisia ovat esimerkiksi ohjattu ryhmäliikunta ja ulkoilu.

Liikunnan avulla moni on saanut myös uusia sosiaalisia suhteita.

– Jo aivan tavallinen kimppakävely tuo mukavaa yhdessäoloa. Moni on löytänyt ryhmäliikunnan piiristä sosiaalisesti mieluisan liikuntamuodon. Liikunta on myös erittäin hyvä hoitokeino lievässä masennuksessa ja auttaa yksinäisyydestä kärsiviä, Karvinen toteaa.

Ulkona liikkuminen ja erityisesti luonto virkistävät, nostavat mielialaa ja vähentävät stressiä. Metsät, puistot, mökkimaisemat ja vesi ovat tunnetusti hyvin terapeuttisia elementtejä. Viherympäristöillä on monien tutkimustenkin mukaan mieltä elvyttävä ja hyvinvointia edistävä vaikutus.

Lue lisää Kristelli-lehdestä no 2. Aiheesta kirjoittaa Tiina Åhlgren.

http://www.liikkeellavoimaavuosiin.fi/

www.liikkeellavoimaavuosiin.fi/haastekampanja