Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
EETU ry:n kannanotto vuoden 2019 talousarvioesitykseen sekä lainsäädäntöön

Talousarviota valmisteltiin suotuisan taloustilanteen vallitessa. Tilannetta vielä helpotti juuri ennen budjettiriihtä työmarkkinajärjestöjen päättämä reipas alennus (0,8%) työttömyysvakuutusmaksuun. EETU ry pitää tärkeänä, että ... Lue lisää

Vastaa turvallisuusaiheiseen kyselyyn!

Kristillinen Eläkeliitto kysyy jäseniltään ajankohtaisista asioista. Alla tällä hetkellä käynnissä ovat kyselyt. Lue lisää

Vastuunkantajien koulutusta Kuopiossa 13.11.2018

Ilmoittautumiset TÄSTÄ Lue lisää

Missä juhlitaan? Liiton juhlapaikat vuonna 2019

Kristillisen Eläkeliiton kevätjuhla ja vuosikokous pidetään Kouvolan seurakuntakeskuksessa perjantaina 26.4.2019. Lue lisää

Turvallinen elämä on Kristillisen Eläkeliiton teema 2019
Ystävyyspiirustus: Ystävyys 13-vuotiaan Inkerin silmin

Kristillinen Eläkeliitto kutsuu isovanhempia piirtämään ystävyydestä yhdessä lapsenlapsen kanssa. Tämä Ystävyys-piirustus saapui postitse 21.6.2018. Lue lisää

EETU vaatii kansaneläkeindeksin leikkauksen perumista

Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry luovutti syyskuun lopulla eduskuntaryhmille kannanottonsa valtion ensi vuoden talousarvioon. EETU vaatii kansaneläkeindeksin leikkauksen ja suunnitellun jäädyttämisen perumista. Lue lisää

Miksi liikunta on hyvinvointini kannalta tärkeää?

Juttu on julkaistu Kristellissä 3/2018 Lue lisää

Mikä on edunvalvontavaltuutus ja miksi se olisi tärkeää tehdä?

Ote Kristelli-lehdestä 1/2018. Juttu on julkaistu lehdessä laajempana, otsikolla "Eläkeläisen pankkiasiat kuntoon". Lue lisää

Medianurkka

Kristilliset eläkeläiset liikkuvat paljon! Vuonna 2017 yhteensä 342 352 kertaa

kuva: Hanna Forsgrén-Autio

Liikunnalla on hyviä vaikutuksia niin fyysiseen kuin psyykkiseen terveyteen. Lihaskuntoa kehittävä liikunta lisää luun lujuutta ja kestävyysliikunta kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Lisäksi liikunta lievittää stressiä ja parantaa unen laatua.

Teksti: Hanna Forsgrén-Autio

Kristillisen Eläkeliiton jäsenet ovat aktiivisia liikkumaan. Vuonna 2017 liikuntaa kirjasi 1 126 jäsentä. Liikuntakertoja näille kirjaaville jäsenille kertyi yhteensä huikeat 342 352 kertaa. Liikunnan kirjaaminen on lisääntynyt jäsenten keskuudessa viimeisten seitsemän vuoden aikana merkittävästi.

Vuonna 2011 liikuntaa kirjasi vain noin 10% jäsenistä. Vuonna 2015 liikunnan kirjaaminen jäsenten keskuudessa oli yli tuplaantunut ja liikuntaa kirjasi jo noin 22% jäsenistä. Vuonna 2017 jo noin 25% jäsenistä kirjasi liikuntasuorituksiaan (lähde: Kristillisen Eläkeliiton vuositilastoinnit v.2011-2017).

Toivotaan, että liikunnallisuus vain lisääntyy toiminnassamme. Liikunnan tiedetään virkistävän mieltä ja mikäpä olisi sen mukavampaa kuin hengellinen ja fyysinen virkistyminen yhtä aikaa. Useat yhdistykset järjestävät liikuntatilaisuuksia muun toimintansa osana. Vuoden 2017 aikana Kristillisen Eläkeliiton paikallisyhdistyksissä ja piireissä järjestettiin yhteensä 236 liikuntatilaisuutta. On upeaa, että paikallisyhdistyksissä otetaan huomioon liikunnan tärkeys ja tuetaan ja kannustetaan jäseniä liikkumaan. Kristillisen Eläkeliiton toimistolta on mahdollista tilata kuntokortteja jäsenten käyttöön. Kortteja voi myös tulostaa www.krell.fi sivulta kohdasta Jäsenille – Lomakkeet

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi vuonna 2015 suosituksen: Istu vähemmän – voi paremmin! Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen. Julkaisussa neuvotaan kaikenikäisiä välttämään runsasta istumista ja kulkemaan lyhyitä välimatkoja kävellen tai pyörällä. Iäkkäitä neuvotaan lisäämään liikettä arkeen oman toimintakyvyn mukaan. Suosituksessa kerrotaan, että vain noin 60 % yli 75-vuotiaista pystyy nousemaan portaita yhden kerrosvälin levähtämättä. Iäkkäille suositellaan päivittäistä jumppaa.

KRELL-jäsenen pikajumppa
Voit tehdä jumpan seisten tai tuolilla istuen

  1. Pyöritä käsiä taaksepäin 10 kertaa. Vaihda suunta ja toista.
  2. Pyöritä hartioita taaksepäin 10 kertaa. Vaihda suunta ja toista.
  3. Marssi jaloilla paikallaan 30 askelta, voit ottaa kädet marssiin mukaan (liike on raskaampi tuolilla istuen)
  4. Kurkota käsillä taivasta kohti, kuin poimien omenoita korkealta puusta, toista 10 kertaa.
  5. Purista kädet nyrkkiin ja avaa ne vahvasti ”tähdeksi”, toista 5 kertaa.
  6. Hengitä syvään nenän kautta sisään ja suun kautta ulos oikein ”puhahtaen”. Toista kolme kertaa.

Tunnetko, kuinka olo on parempi!