Siirry suoraan sisältöön
Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
”Hän rakasti ensin” - KRELLIn syyskokous ja -juhla 21.10.2022 Tampereella

Paikka: Tampereen Vapaakirkko, Puutarhakatu 17. Lue lisää

Kristillisten eläkeläisten tilaisuuksia 2022 - Tule mukaan!

Ajankohta: Torstaina 13.10.2022 klo 14 (kahvi klo 13.30) Paikka: Langinkosken kirkon Toivonsali, Langinkoskentie 1, Kotka. Lue lisää

Mukana Menossa 2022

Mukana menossa ohjelmissa pääset kurkistamaan kristillisten eläkeläisyhdistysten monipuoliseen paikallistoimintaan ja kuulemaan mielenkiintoisia haastatteluja. Lue lisää

Runojen ja musiikin vuoropuhelua 19.10 klo 14, Lohjan seurakuntakeskus.

Lohjan seurakuntakeskuksessa ollaan runon ja musiikin äärellä 19.10. klo 14 Lue lisää

"Elämän värejä" tiistaina 18.10.2022 klo 13.00, Porin seurakuntakeskus

TULE KOHTAAMAAN "Elämän värejä" Porin seurakuntakeskukseen, Eteläpuisto 10. Tiistaina 18.10.2022 klo 13.00 Tilaisuudessa mukana: Pastori Keijo Rainerma, Liiton / Piirin puheenjohtaja Leea Hiltunen, muusikko Marjo Kotiranta sekä Porin Krellin kuoro. Lue lisää

Ukraina ja Venäjä kirjeenvaihtajan silmin to 13.10.2022 klo 14, Kotka

Millaista toimintaa on Kotkan yhdistyksessä tänä syksynä?  Lue lisää

Kristilliset eläkeläiset liikkuvat paljon! Vuonna 2017 yhteensä 342 352 kertaa

Kesäinen maisema

kuva: Hanna Forsgrén-Autio

Liikunnalla on hyviä vaikutuksia niin fyysiseen kuin psyykkiseen terveyteen. Lihaskuntoa kehittävä liikunta lisää luun lujuutta ja kestävyysliikunta kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Lisäksi liikunta lievittää stressiä ja parantaa unen laatua.

Teksti: Hanna Forsgrén-Autio

Kristillisen Eläkeliiton jäsenet ovat aktiivisia liikkumaan. Vuonna 2017 liikuntaa kirjasi 1 126 jäsentä. Liikuntakertoja näille kirjaaville jäsenille kertyi yhteensä huikeat 342 352 kertaa. Liikunnan kirjaaminen on lisääntynyt jäsenten keskuudessa viimeisten seitsemän vuoden aikana merkittävästi.

Vuonna 2011 liikuntaa kirjasi vain noin 10% jäsenistä. Vuonna 2015 liikunnan kirjaaminen jäsenten keskuudessa oli yli tuplaantunut ja liikuntaa kirjasi jo noin 22% jäsenistä. Vuonna 2017 jo noin 25% jäsenistä kirjasi liikuntasuorituksiaan (lähde: Kristillisen Eläkeliiton vuositilastoinnit v.2011-2017).

Toivotaan, että liikunnallisuus vain lisääntyy toiminnassamme. Liikunnan tiedetään virkistävän mieltä ja mikäpä olisi sen mukavampaa kuin hengellinen ja fyysinen virkistyminen yhtä aikaa. Useat yhdistykset järjestävät liikuntatilaisuuksia muun toimintansa osana. Vuoden 2017 aikana Kristillisen Eläkeliiton paikallisyhdistyksissä ja piireissä järjestettiin yhteensä 236 liikuntatilaisuutta. On upeaa, että paikallisyhdistyksissä otetaan huomioon liikunnan tärkeys ja tuetaan ja kannustetaan jäseniä liikkumaan. Kristillisen Eläkeliiton toimistolta on mahdollista tilata kuntokortteja jäsenten käyttöön. Kortteja voi myös tulostaa www.krell.fi sivulta kohdasta Jäsenille – Lomakkeet

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi vuonna 2015 suosituksen: Istu vähemmän – voi paremmin! Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen. Julkaisussa neuvotaan kaikenikäisiä välttämään runsasta istumista ja kulkemaan lyhyitä välimatkoja kävellen tai pyörällä. Iäkkäitä neuvotaan lisäämään liikettä arkeen oman toimintakyvyn mukaan. Suosituksessa kerrotaan, että vain noin 60 % yli 75-vuotiaista pystyy nousemaan portaita yhden kerrosvälin levähtämättä. Iäkkäille suositellaan päivittäistä jumppaa.

KRELL-jäsenen pikajumppa
Voit tehdä jumpan seisten tai tuolilla istuen

  1. Pyöritä käsiä taaksepäin 10 kertaa. Vaihda suunta ja toista.
  2. Pyöritä hartioita taaksepäin 10 kertaa. Vaihda suunta ja toista.
  3. Marssi jaloilla paikallaan 30 askelta, voit ottaa kädet marssiin mukaan (liike on raskaampi tuolilla istuen)
  4. Kurkota käsillä taivasta kohti, kuin poimien omenoita korkealta puusta, toista 10 kertaa.
  5. Purista kädet nyrkkiin ja avaa ne vahvasti ”tähdeksi”, toista 5 kertaa.
  6. Hengitä syvään nenän kautta sisään ja suun kautta ulos oikein ”puhahtaen”. Toista kolme kertaa.

Tunnetko, kuinka olo on parempi!

Siirry ajankohtaisten aiheiden linkkeihin.