Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Vastuunkantajien koulutusta Kuopiossa 13.11.2018

Vastuunkantajien koulutus 13.11. klo 10-16 Paikka: Suokatu 22, Keskusseurakuntatalo, 70100 Kuopio  Lue lisää

Musiikkinäytelmä Tuhlaajapoika liiton syysjuhlilla su 21.10.2018 klo 13.30!

Musiikkinäytelmä Tuhlaajapoika nähdään Kristillisen Eläkeliiton syysjuhlilla sunnuntaina 21.10.2018 Suomen Raamattuopistolla Kauniaisissa. Tutustu koko ohjelmaan TÄSTÄ Lue lisää

Turvallinen elämä on Kristillisen Eläkeliiton teema 2019
Ystävyys 13-vuotiaan Veeran ja 70-vuotiaan Ritvan silmin

Kristillinen Eläkeliitto kutsuu isovanhempia piirtämään ystävyydestä yhdessä lapsenlapsen kanssa. Tämä Ystävyys-piirustus saapui postitse 21.6.2018. Lue lisää

Poliisi ei koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse

Valepoliiseista on tehty tänä vuonna jo lähes 200 ilmoitusta, kertoo poliisihallitus. Lue lisää

Liiton syysjuhlat 20.-21.10.2018 Kauniaisissa

Tervetuloa liiton syysjuhlille Kauniaisiin, Suomen Raamattuopistolle! Lue lisää

Medianurkka

Kristilliset eläkeläiset liikkuvat paljon! Vuonna 2017 yhteensä 342 352 kertaa

kuva: Hanna Forsgrén-Autio

Liikunnalla on hyviä vaikutuksia niin fyysiseen kuin psyykkiseen terveyteen. Lihaskuntoa kehittävä liikunta lisää luun lujuutta ja kestävyysliikunta kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Lisäksi liikunta lievittää stressiä ja parantaa unen laatua.

Teksti: Hanna Forsgrén-Autio

Kristillisen Eläkeliiton jäsenet ovat aktiivisia liikkumaan. Vuonna 2017 liikuntaa kirjasi 1 126 jäsentä. Liikuntakertoja näille kirjaaville jäsenille kertyi yhteensä huikeat 342 352 kertaa. Liikunnan kirjaaminen on lisääntynyt jäsenten keskuudessa viimeisten seitsemän vuoden aikana merkittävästi.

Vuonna 2011 liikuntaa kirjasi vain noin 10% jäsenistä. Vuonna 2015 liikunnan kirjaaminen jäsenten keskuudessa oli yli tuplaantunut ja liikuntaa kirjasi jo noin 22% jäsenistä. Vuonna 2017 jo noin 25% jäsenistä kirjasi liikuntasuorituksiaan (lähde: Kristillisen Eläkeliiton vuositilastoinnit v.2011-2017).

Toivotaan, että liikunnallisuus vain lisääntyy toiminnassamme. Liikunnan tiedetään virkistävän mieltä ja mikäpä olisi sen mukavampaa kuin hengellinen ja fyysinen virkistyminen yhtä aikaa. Useat yhdistykset järjestävät liikuntatilaisuuksia muun toimintansa osana. Vuoden 2017 aikana Kristillisen Eläkeliiton paikallisyhdistyksissä ja piireissä järjestettiin yhteensä 236 liikuntatilaisuutta. On upeaa, että paikallisyhdistyksissä otetaan huomioon liikunnan tärkeys ja tuetaan ja kannustetaan jäseniä liikkumaan. Kristillisen Eläkeliiton toimistolta on mahdollista tilata kuntokortteja jäsenten käyttöön. Kortteja voi myös tulostaa www.krell.fi sivulta kohdasta Jäsenille – Lomakkeet

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi vuonna 2015 suosituksen: Istu vähemmän – voi paremmin! Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen. Julkaisussa neuvotaan kaikenikäisiä välttämään runsasta istumista ja kulkemaan lyhyitä välimatkoja kävellen tai pyörällä. Iäkkäitä neuvotaan lisäämään liikettä arkeen oman toimintakyvyn mukaan. Suosituksessa kerrotaan, että vain noin 60 % yli 75-vuotiaista pystyy nousemaan portaita yhden kerrosvälin levähtämättä. Iäkkäille suositellaan päivittäistä jumppaa.

KRELL-jäsenen pikajumppa
Voit tehdä jumpan seisten tai tuolilla istuen

  1. Pyöritä käsiä taaksepäin 10 kertaa. Vaihda suunta ja toista.
  2. Pyöritä hartioita taaksepäin 10 kertaa. Vaihda suunta ja toista.
  3. Marssi jaloilla paikallaan 30 askelta, voit ottaa kädet marssiin mukaan (liike on raskaampi tuolilla istuen)
  4. Kurkota käsillä taivasta kohti, kuin poimien omenoita korkealta puusta, toista 10 kertaa.
  5. Purista kädet nyrkkiin ja avaa ne vahvasti ”tähdeksi”, toista 5 kertaa.
  6. Hengitä syvään nenän kautta sisään ja suun kautta ulos oikein ”puhahtaen”. Toista kolme kertaa.

Tunnetko, kuinka olo on parempi!