Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Tenavien kanootti

Teksti ja kuva: Terttu Laitinen Julkaistu 24.6.2020 Lue lisää

Liiton syysjuhlat Kiteellä 24.-25.10.2020

Mikäli koronatilanne sallii, liiton syysjuhlia vietetään Kiteellä, Pohjois-Karjalan piirissä 24. - 25.10.2020. Lue lisää

Erakoitumiskalenteri - kuuntele korona-ajan ajatuksia, tekstejä ja runoja.

Erakoitumiskalenterissa kysellään korona-ajan ajatuksia, luetaan jäsenten lähettämia tekstejä ja runoja. Luetaan myös välillä Kristelli-lehden luonnollista palstaa. Ohjelman on toimittanut Päivi Kyyrö. Lue lisää

Ajankohtaiset STM:n ohjeet koronavirustilanteeseen

Alla olevasta linkistä pääset STM:n sivulle, jonne on koottu kaikki sosiaali- ja terveysministeriön antamat koronavirustilannetta koskevat päätökset, viranomaisohjeet ja suositukset. Lue lisää

Vuosista viis - elämä kantaa! Kutsu kirjoittamaan sinulle tärkeästä hetkestä.

Elämässä on hetkiä, päiviä, jotka piirtyvät syvästi muistiimme. Ne vaikuttavat meissä vielä vuosien, vuosikymmentenkin jälkeen. Haluaisitko kertoa kirjoittamalla jonkin muistosi, joka on jäänyt tärkeänä mieleesi. Lue lisää

Harjoita muistiasi ja tue niin aivojesi terveyttä

www.muistipuisto.fi Sivusto sisältää aivoterveyttä tukevaa tietoa, tekemistä ja käytännön vinkkejä. Käyttäjä oppii puistossa myös aivojen toimintakykyä edistäviä keinoja. Muistipuisto on kehitetty käyttäjälähtöisesti Miina ... Lue lisää

Millainen oli ensimmäinen iltarukouksesi?

Muistatko, millainen oli ensimmäinen iltarukouksesi? Tai millainen iltarukouksesi lapsena oli? Lue lisää

Ajatuksia koronasta taiteen keinoin

Tältä sivulta näet jäsenistön lähettämiä korona-teoksia. Lue lisää

Jumppa virkistää ja vilkastuttaa verenkiertoa! - jumppaohjeita

Kuva: Kotkan yhdistys

Julkaistu 8.4.2020

UKK-instituutti on laatinut liikkumisen suosituksen yli 65 vuotiaille.

Ikäihmisten suosituksessa painotetaan 18–64-vuotiaiden suosituksia enemmän lihasvoimaa ja tasapainoa, joilla on vaikutusta erityisesti arjessa selviytymiseen, liikkumiskykyyn sekä esimerkiksi kaatumisten ehkäisyyn.

Kevytkin liikuskelu voi alentaa muun muassa verensokeri- ja rasva-arvoja. Lisäksi se vilkastuttaa verenkiertoa sekä vetreyttää lihaksia ja niveliä.

Voit tutustua liikuntasuositukseen https://www.ukkinstituutti.fi/liikkumisensuositus/yli-65-vuotiaiden-liikkumisen-suositus

Hyviä jumppaohjeita

https://www.voitas.fi/

- Ohjeita kuvien muodossa löydät myös Vahvike.fi sivulta, klikkaa TÄSTÄ

Tässä linkkejä YouTube-jumppiin

Ikäinstituutin Voitas-jumppa (kesto 20 min) https://www.youtube.com/watch?v=NplGd3kLlV0

Liikettä niveliin- tuolijumppa (kesto 16 min) https://www.youtube.com/watch?v=lRY7m0IKsJc

Seniori 365- tuolijumppa (kesto 20 min) https://www.youtube.com/watch?v=CtWYW7bxsW4

Keskitasoinen Voitas-jumppa (kesto 20 min) https://www.youtube.com/watch?v=icjXKjgS7bc

Niska-hartiajumppa (kesto 4min) https://www.youtube.com/watch?v=KpKQqOs1x3o