Herra on oikeamielinen ja laupias,
meidän Jumalamme on armollinen.
Herra on avuttomien suojelija.
Kun voimani uupuivat,
hän tuli avukseni.
Nyt olen saanut rauhan,
Herra piti minusta huolen.
![]() | "Arki pitää saada kimaltamaan", tuumailee hymymummo Eila. Teksti: Hanna Forsgrén-Autio Kuva: Päivi Kyyrö Lue lisää |
![]() | Kokemuksia seniorina: "Oli vaikeuksia sopeutua eläkeläisen rooliin 50- vuotiaana" Teksti: nimimerkki Kiltteydestä kipeä Lue lisää |
![]() | Ystäväpysäkki 2021 - ajatuksia ja kokemuksia KUUNTELE Ystäväpysäkillä ihmiset kertovat ajatuksiaan ja kokemuksiaan muunmuassa liikunnan ilosta, lähimmäisten kohtaamisesta, eläkkeelle jäämisestä ja antoisasta yhdistystoiminnasta. Lue lisää |
![]() | Liiton vuosikokous Länsi-Porin kirkossa 20.5.2021 klo 12 Kristillisen Eläkeliiton vuosikokous pidetään torstaina 20.5. 2021 klo 12 Länsi-Porin kirkossa, Liikastentie 28, 28610 Pori Lue lisää |
![]() |
![]() |
Teksti: Hanna Forsgren-Autio
Kuvat: Hanna Mäkipää
Kristelli 3/2019
Hoivakotiin muuttaminen on osa monen ikäihmisen arkea. Tarjotakseen hyvää hoivaa, hoivakodin henkilökunnan on tutustuttava asiakkaaseen ja nähtävä hänen tarpeensa. Tutustumisen apuna toimivat Mini-Mental-testi, ravintoanamneesi-testi MNA sekä RAVA-toimintakyvyn mittari.
Asiakkaaseen tutustuminen on olennainen osa hyvää hoivaa ja luo pohjaa oikealle, asiakaslähtöiselle palvelulle. Haastattelin hoivakotiyrittäjää, Hanna Mäkipäätä, selvittäen millaisia käytäntöjä heillä on Kontiomäellä sijaitsevassa kristillisessä hoivakoti Satamassa.
Satamassa hoivakodin asiakasta opitaan tuntemaan elämänkerta-lomakkeen ja hoidontarpeenarviointiin suunniteltujen testien avulla. Asiakasta koskevat tiedot kirjataan hoitopalvelusuunnitelmaan.
Hoitopalvelusuunnitelma on tarkoitettu välineeksi, joka hyödyttää sekä asiakasta, että työntekijää. Hoitopalvelusuunnitelman tulisi ohjata koko vanhustyön prosessia. Suunnitelma auttaa näkemään asiakkaan palvelutarpeita ja suunnittelemaan toimintaa näistä lähtökodista käsin. Hoitopalvelusuunnitelman tulisi olla mukana työn kaikissa eri vaiheissa: palvelun suunnittelussa, toteutuksessa, seurannassa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Elämänkerta-lomakkeen avulla tutustutaan asiakkaaseen. Lomakkeessa kysytään mieluisista tekemisistä, lempiruoista, lapsuuden tapahtumista ja sukulaissuhteista. Lomakkeeseen kirjataan myös elämässä tapahtuneita ikäviä asioita, sillä tieto voi auttaa hoivapalvelun henkilökuntaa kohtaamaan asiakasta. Lomakkeen voi täyttää asukas itse tai mikäli hän on muistisairas, omaiset auttavat lomakkeen täytössä.
Hoidontarvetta arvioidaan testein. Testien avulla selvitetään muun muassa kuntoisuutta, ravitsemusta, elämäntapoja ja avuntarvetta. Näiden tietojen pohjalta luodaan hoitopalvelusuunnitelma. Arviointia tehdessä läsnä ovat asukas, omainen, omahoitaja, hoivakodin hoitava sairaanhoitaja ja lääkäri.
Hoivakoti Satamassa asiakkaalle tehdään Mini-Mental-testi, ravintoanamneesi-testi MNA sekä lasketaan rava-indeksi, jossa arvioidaan asiakkaan kuntoisuutta. Lääkityksen tarkistaa lääkäri, joka myös määrää tarvittavat laboratorio- ja röntgentutkimukset. Näiden tutkimusten perusteella asiakkaalle tehdään hoitopalvelusuunnitelma, johon kirjataan lähtötilanne, tavoitteet, mittari ja arviointi.
”Mittarien takana on aina nähtävä ihminen”, Hanna Mäkipää painottaa.
Mini-Mental-testi on lyhyt muistin ja tiedonkäsittelyn arviointiin tarkoitettu minitesti. Testin suorittamiseen menee 10 - 15 minuuttia. Testi antaa tulokseksi numeerisen arvon.
Ravintoanamneesin (MNA) tavoitteena on selvittää henkilön ruokailutottumuksia, ateria-aikoja, tottumuksiin vaikuttavia taustatekijöitä sekä suhtautumista ravitsemukseen.
RAVA-toimintakykymittarin avulla arvioidaan asiakkaan avuntarvetta. RAVA-mittaria voidaan käyttää asiakkaan toimintakyvyn arvioinnissa kotona, laitoksessa tai palvelutalossa.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran mukaan potilaalla tulee olla asianmukainen ja ajantasainen hoitosuunnitelma, jotta hoito olisi kokonaisvaltaista, yksilöllistä ja laadukasta. Hoitosuunnitelmaan kirjataan potilaan hoitoa koskevat linjaukset, hoidon järjestäminen sekä seuranta.
Miten Satamassa toimitaan?
Ajatellaan, että hoivakotiinne on tulossa uusi asukas. Millaisia asioita hänen kanssaan käydään läpi ennen hoivakotiin muuttamista?
Millaisia mahdollisuuksia asukkaalla on vaikuttaa itseään koskeviin asioihin?
Mihin kirjaisitte asiakkaan toiveet ystäville tiedottamisesta sairaskohtauksen tullessa tai toiveen siitä, että hänen kanssaan rukoiltaisiin iltarukous?
Missä määrin hoivakotiasukkaan täytyy sietää toisten asukkaiden tapoja? Voiko hoivakodin asukas esimerkiksi kieltää hajusteiden käytön toiselta asukkaalta?
Olemme törmänneet ongelmaan, jossa omaisten puuttuessa, ystävät eivät saa tietoa läheisestään. Esimerkiksi vakavan sairaskohtauksen tullessa ei itse pysty tiedottamaan ystäviään.
Mitä toivoisit tulevaisuudessa huomioitavan ikäihmisten hoivaa ajatellen?
Mielestäni tulevaisuudessa on tärkeää huomioida asukkaan/potilaan kuntoisuus ja sen pohjalta mm. arvioida oikea työntekijöiden määrä. Mittarit tarkistetaan vuosittain ja aina asiakkaan kunnon muuttuessa eli niitä on päivitettävä säännöllisesti, jotta todellinen tieto on aina käytettävissä. Siteeraan tähän Mirja Korjosen runoa, jonka viimeinen lause kiteyttää kaiken: "Tärkein työni on olla sinulle ihminen"