Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
 Liity jäseneksi tai tilaa Kristelli-jäsenlehti

Voit liittyä jäseneksi Kristillisen Eläkeliiton paikallisyhdistykseen. Tutustu paikallisyhdistyksiin TÄSTÄ Lue lisää

Ulkoillaan yhdessä-haaste 2021

Kristillisen Eläkeliiton teemavuosi 2021 Välitän, et ole yksin, kutsuu jäseniä liikkumaan yhdessä toisten kanssa ja niin kohtaamaan lähimmäisiä ulkoillen. Lue lisää

Maija Kokkonen loihtii hahmoja neuloen ja virkaten

Maija Kokkonen on Lohjan Seudun kristilliset Eläkeläiset ry:n perustaja ja puheenjohtaja vuodesta 2004. Korona-aika on saanut hänet tekemään käsityönä uniikkeja pehmohahmoja. Lue lisää

Voiko kokoontua vaiko ei? Rajoitukset ja suositukset tammi-toukokuu 2021

Paikallisyhdistyksissä pohditaan tällä hetkellä, voimmeko kokoontua vai emmekö voi. Kokoontumista pohtiessa on tärkeää huomioida ajankohtaiset rajoitukset ja suositukset. Lue lisää

Asiaa edunvalvonnasta: Kuuntele

Kuuntele asiaa edunvalvonnasta ja edunvalvontavaltuutuksesta. Päivi Kyyrön haastateltavana Tuula Rainto, lakimies ja perustajaosakas Lakiasiaintoimisto Amos oy. Lue lisää

Tärkeitä taitoja: Isäni oli seppä!

Teksti ja kuva: Urpo Vuorenoja Lue lisää

60 postikorttia Sotiemme Veteraaneille ja Naisille

KRELL-Kokkolan osaston johtokunta (Helena Huhtala, Riitta Viirret, Leena Polso, Raija Norppa ja Auri Rantakari) ja muutamia aktiivisia jäseniä kirjoittivat 60 postikorttia Sotiemme Veteraaneille ja Naisille Itsenäisyyspäiväksi 2020. Postin ja Veteraaniliittojen Kampanjaan. Lue lisää

Ystävyyspiirustus: Ystävyys 13-vuotiaan Inkerin silmin

Kristillinen Eläkeliitto kutsuu isovanhempia piirtämään ystävyydestä yhdessä lapsenlapsen kanssa. Tämä Ystävyys-piirustus saapui postitse 21.6.2018. Lue lisää

Teemavuosi 2021: Välitän, et ole yksin. Liiton kokoukset 2021.

Kristillisen Eläkeliiton teema vuonna 2021 on Välitän, et ole yksin. Teemavuonna halutaan muunmuassa rohkaista jäsenistöä kohtaamaan erityisesti yksinäisiä. Teemavuonna myös kannustetaan liikkumaan ja ryhtymään ulkoiluystäviksi.  Lue lisää

Taneli Kuusiston kirjoitus lähimmäispalvelusta

Voit lukea lähimmäispalvelukoulutusta käsittelevän kirjoituksen alla olevasta Kristelli-lehdestä no 3/2012 sivulta 14-> Lue lisää

Harjoita muistiasi ja tue niin aivojesi terveyttä

www.muistipuisto.fi Sivusto sisältää aivoterveyttä tukevaa tietoa, tekemistä ja käytännön vinkkejä. Käyttäjä oppii puistossa myös aivojen toimintakykyä edistäviä keinoja. Muistipuisto on kehitetty käyttäjälähtöisesti Miina ... Lue lisää

Haikailua mummolasta

Julkaistu 12.1.2021 Lue lisää

Kela käynnistää tekstien kehittämisohjelman

Tiedote. Julkaistu: 28.11.2019, 12:46
Kela

Verkkoasioinnin lisääntyminen lisää selkeiden tekstien tarvetta entisestään.

Asiakkaiden pitää voida ymmärtää Kelasta saamansa kirjeet, päätökset, verkkoasiointipalvelun viestit ja chattikeskustelut. Kela käynnistää kaksivuotisen tekstien kehittämisohjelman ja rekrytoi siihen kolme uutta kielenhuoltajaa.

Digitalisaatio lisää kirjoitetun viestinnän merkitystä. Mitä enemmän asiakkaat hoitavat asioitaan verkossa tai chatissä, sitä enemmän asioita hoidetaan teksteillä.

– Uskomme, että tämä työ näkyy asiakkaillemme ja kumppaneillemme entistä helpompana asiointina, kertoo Kelan vastaava kielenhuoltaja Jenni Viinikka.

Ohjelman tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta. Esimerkiksi kela.fi-teksti tai Kelan lomake on usein ensimmäinen kosketus Kelaan, ja se kokemus voi vaikuttaa asiointiin sen alusta loppuun asti.

Kelan asiakaskirjeet ja päätökset muodostetaan etuusjärjestelmässä niin sanottujen päätösfraasien avulla. Fraasit ovat valmiita tekstinpätkiä, joista etuuskäsittelijä koostaa kirjeen tai päätöksen. Fraasit perustuvat lakeihin tai etuusohjeisiin. Kehittämisohjelman tavoitteena on, että kaikki uudet asiakaskirjeet ja päätösfraasit kulkevat tuotantoon kielen ammattilaisten kautta.

– Kelan tekstien määrä on valtava, ja ohjelmassa päästään pureutumaan osaan niistä. Esimerkiksi kela.fi-sivuja on arviolta 8 000 kappaletta. Katsomme myös, miten voisimme tutkia muutosta eli sitä, mikä on selkeän kielen vaikutus yhteydenottojen määrään ja asiakastyytyväisyyteen.

Ohjelmassa kokeillaan myös uusia toimintatapoja, esimerkiksi työskentelyä lyhyissä kehittämisjaksoissa. Lisäksi eri tehtävissä työskenteleville kelalaisille tarjotaan enemmän koulutusta ja neuvontaa kielestä ja kirjoittamisesta.

Kelassa on tehty vuosia työtä tekstien ymmärrettävyyden ja selkeyden parantamiseksi. Myös selkokielen käyttöä on edistetty. Kela on julkaissut selkokielisiä etuusesitteitä vuodesta 2009 alkaen. Tänä syksynä verkossa avattiin uudet kela.fi-sivut selkosuomeksi.

Tekstien kehittämisohjelma on osa Kelan strategista asiakaskokemuksen kehittämisohjelmaa.

Lisätietoja medialle

Kelan viestintäyksikkö,
vastaava kielenhuoltaja Jenni Viinikka, puh. 050 320 9629
etunimi.sukunimi@kela.fi

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 020 634 7745, arkisin klo 9-16
**@**