Näin sanoo Herra Sebaot:
- Minä kylvän rauhaa ja menestystä.
Viiniköynnös antaa hedelmänsä,
maa tuottaa satonsa,
ja taivas antaa sateensa.
![]() | Ulkoillaan yhdessä-haaste 2021 - Ilmoita ryhmäsi mukaan Kristillisen Eläkeliiton teemavuosi 2021 Välitän, et ole yksin, kutsuu jäseniä liikkumaan yhdessä toisten kanssa ja niin kohtaamaan lähimmäisiä ulkoillen. Lue lisää |
![]() | Voiko kokoontua vaiko ei? Rajoitukset ja suositukset tammi-toukokuu 2021 Paikallisyhdistyksissä pohditaan tällä hetkellä, voimmeko kokoontua vai emmekö voi. Kokoontumista pohtiessa on tärkeää huomioida ajankohtaiset rajoitukset ja suositukset. Lue lisää |
![]() | Kokemuksia seniorina: "Oli vaikeuksia sopeutua eläkeläisen rooliin 50- vuotiaana" Teksti: nimimerkki Kiltteydestä kipeä Lue lisää |
![]() | Vaikuta vastaamalla kyselyihin! Keväällä 2021 tarjolla on kolme kyselyä. Hei sinä Kristillisen Eläkeliiton aktiivi! Lue lisää |
![]() | Yhdistysten kokousten siirtäminen KUUNTELE Koronarajoitukset ovat aiheuttaneet haastavia tilanteita yhdistysten kokoontumisille. Yhdistysten kokoukset voidaan järjestää etäyhteyksin kesäkuun 2021 loppuun asti, mutta kokouksia ei voi siirtää lain mukaan sääntöjen määräämän ajan yli, kuten voitiin tehdä vuonna 2020. Lue lisää |
![]() | Jumppa virkistää ja vilkastuttaa verenkiertoa! - jumppaohjeita Julkaistu 8.4.2020 Lue lisää |
![]() | Ystäväpysäkki 2021 - ajatuksia ja kokemuksia KUUNTELE Ystäväpysäkillä ihmiset kertovat ajatuksiaan ja kokemuksiaan muunmuassa liikunnan ilosta, lähimmäisten kohtaamisesta, eläkkeelle jäämisestä ja antoisasta yhdistystoiminnasta. Lue lisää |
![]() | Liiton vuosikokous Länsi-Porin kirkossa 20.5.2021 klo 12 Kristillisen Eläkeliiton vuosikokous pidetään torstaina 20.5. 2021 klo 12 Länsi-Porin kirkossa, Liikastentie 28, 28610 Pori Lue lisää |
![]() | Ajatuksia käsityöperinteestä ja hiljaisen tiedon jakamisesta eteenpäin Teksti ja kuvat: Terttu Laitinen Lue lisää |
Verkkoasioinnin lisääntyminen lisää selkeiden tekstien tarvetta entisestään.
Asiakkaiden pitää voida ymmärtää Kelasta saamansa kirjeet, päätökset, verkkoasiointipalvelun viestit ja chattikeskustelut. Kela käynnistää kaksivuotisen tekstien kehittämisohjelman ja rekrytoi siihen kolme uutta kielenhuoltajaa.
Digitalisaatio lisää kirjoitetun viestinnän merkitystä. Mitä enemmän asiakkaat hoitavat asioitaan verkossa tai chatissä, sitä enemmän asioita hoidetaan teksteillä.
– Uskomme, että tämä työ näkyy asiakkaillemme ja kumppaneillemme entistä helpompana asiointina, kertoo Kelan vastaava kielenhuoltaja Jenni Viinikka.
Ohjelman tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta. Esimerkiksi kela.fi-teksti tai Kelan lomake on usein ensimmäinen kosketus Kelaan, ja se kokemus voi vaikuttaa asiointiin sen alusta loppuun asti.
Kelan asiakaskirjeet ja päätökset muodostetaan etuusjärjestelmässä niin sanottujen päätösfraasien avulla. Fraasit ovat valmiita tekstinpätkiä, joista etuuskäsittelijä koostaa kirjeen tai päätöksen. Fraasit perustuvat lakeihin tai etuusohjeisiin. Kehittämisohjelman tavoitteena on, että kaikki uudet asiakaskirjeet ja päätösfraasit kulkevat tuotantoon kielen ammattilaisten kautta.
– Kelan tekstien määrä on valtava, ja ohjelmassa päästään pureutumaan osaan niistä. Esimerkiksi kela.fi-sivuja on arviolta 8 000 kappaletta. Katsomme myös, miten voisimme tutkia muutosta eli sitä, mikä on selkeän kielen vaikutus yhteydenottojen määrään ja asiakastyytyväisyyteen.
Ohjelmassa kokeillaan myös uusia toimintatapoja, esimerkiksi työskentelyä lyhyissä kehittämisjaksoissa. Lisäksi eri tehtävissä työskenteleville kelalaisille tarjotaan enemmän koulutusta ja neuvontaa kielestä ja kirjoittamisesta.
Kelassa on tehty vuosia työtä tekstien ymmärrettävyyden ja selkeyden parantamiseksi. Myös selkokielen käyttöä on edistetty. Kela on julkaissut selkokielisiä etuusesitteitä vuodesta 2009 alkaen. Tänä syksynä verkossa avattiin uudet kela.fi-sivut selkosuomeksi.
Tekstien kehittämisohjelma on osa Kelan strategista asiakaskokemuksen kehittämisohjelmaa.
Kelan viestintäyksikkö,
vastaava kielenhuoltaja Jenni Viinikka, puh. 050 320 9629
etunimi.sukunimi@kela.fi
Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 020 634 7745, arkisin klo 9-16
**@**