Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Varokaa huijareita - hyödyntävät koronaviruksenpelkoa

Julkaistu 18.3.2020 Kristillinen Eläkeliitto Lue lisää

Erakoitumiskalenteri - miten saada aika kulumaan eristyksissä ja sisätiloissa

Suomi on poikkeusoloissa koronaviruksen vuoksi. Yli 70-vuotiaita velvoitetaan pysymään nyt erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa. Haluamme piristää teitä jäseniä pilke silmäkulmassa keksityllä ... Lue lisää

Musiikki hoitaa Kuuntele

Mukana menossa – ohjelmasarjaa lähetettiin Radio Deissä  arkiaamuisin syksyllä 2016 Ohjelmat on toimittanut Päivi Kyyrö. Lue lisää

Kuuntele ajatuksia vanhuudesta, unelmista ja ihastuksista

Kuuntele eri ikäisten ajatuksia vanhuudesta, unelmista ja ihastuksista Kristillisen Eläkeliiton Ystäväpysäkki-radio-ohjelmassa TÄSTÄ Lue lisää

Kristillisen Eläkeliiton kevätjuhlat 24.4.2020 Mikkelissä PERUTTU

Kristillisen Eläkeliiton hallitus on keskustellut koronavirustilanteesta ja päättänyt perua vuosikokouksen ja kevätjuhlan 24.4.2020 Mikkelissä, koska jäsenistömme koostuu riskiryhmään kuuluvista, ikäihmisistä. Näin noudatamme hallituksen ja THL:n suosituksia. Lue lisää

Miksi liikunta on hyvinvointini kannalta tärkeää?

Juttu on julkaistu Kristellissä 3/2018 Lue lisää

Ajatuksia koronasta taiteen keinoin

Tältä sivulta näet jäsenistön lähettämiä korona-teoksia. Lue lisää

Koronataidetta - Millaisia ajatuksia koronavirus sinussa herättää?

Voisitko kuvata tuntemuksia taiteen keinoin? Lue lisää

Vuosista viis-elämä kantaa! -leiri 4.-5.6.

Tervetuloa Kristillisen Eläkeliiton kesäiselle leirille Kauniaisiin 4 - 5.6.2020. Voit tulla leirille yksin tai ottaa mukaan vaikkapa lapsesi, lapsenlapsen (vähintään 7 vuotiaan), ystävän tai puolison. Lue lisää

Kela käynnistää tekstien kehittämisohjelman

Tiedote. Julkaistu: 28.11.2019, 12:46
Kela

Verkkoasioinnin lisääntyminen lisää selkeiden tekstien tarvetta entisestään.

Asiakkaiden pitää voida ymmärtää Kelasta saamansa kirjeet, päätökset, verkkoasiointipalvelun viestit ja chattikeskustelut. Kela käynnistää kaksivuotisen tekstien kehittämisohjelman ja rekrytoi siihen kolme uutta kielenhuoltajaa.

Digitalisaatio lisää kirjoitetun viestinnän merkitystä. Mitä enemmän asiakkaat hoitavat asioitaan verkossa tai chatissä, sitä enemmän asioita hoidetaan teksteillä.

– Uskomme, että tämä työ näkyy asiakkaillemme ja kumppaneillemme entistä helpompana asiointina, kertoo Kelan vastaava kielenhuoltaja Jenni Viinikka.

Ohjelman tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta. Esimerkiksi kela.fi-teksti tai Kelan lomake on usein ensimmäinen kosketus Kelaan, ja se kokemus voi vaikuttaa asiointiin sen alusta loppuun asti.

Kelan asiakaskirjeet ja päätökset muodostetaan etuusjärjestelmässä niin sanottujen päätösfraasien avulla. Fraasit ovat valmiita tekstinpätkiä, joista etuuskäsittelijä koostaa kirjeen tai päätöksen. Fraasit perustuvat lakeihin tai etuusohjeisiin. Kehittämisohjelman tavoitteena on, että kaikki uudet asiakaskirjeet ja päätösfraasit kulkevat tuotantoon kielen ammattilaisten kautta.

– Kelan tekstien määrä on valtava, ja ohjelmassa päästään pureutumaan osaan niistä. Esimerkiksi kela.fi-sivuja on arviolta 8 000 kappaletta. Katsomme myös, miten voisimme tutkia muutosta eli sitä, mikä on selkeän kielen vaikutus yhteydenottojen määrään ja asiakastyytyväisyyteen.

Ohjelmassa kokeillaan myös uusia toimintatapoja, esimerkiksi työskentelyä lyhyissä kehittämisjaksoissa. Lisäksi eri tehtävissä työskenteleville kelalaisille tarjotaan enemmän koulutusta ja neuvontaa kielestä ja kirjoittamisesta.

Kelassa on tehty vuosia työtä tekstien ymmärrettävyyden ja selkeyden parantamiseksi. Myös selkokielen käyttöä on edistetty. Kela on julkaissut selkokielisiä etuusesitteitä vuodesta 2009 alkaen. Tänä syksynä verkossa avattiin uudet kela.fi-sivut selkosuomeksi.

Tekstien kehittämisohjelma on osa Kelan strategista asiakaskokemuksen kehittämisohjelmaa.

Lisätietoja medialle

Kelan viestintäyksikkö,
vastaava kielenhuoltaja Jenni Viinikka, puh. 050 320 9629
etunimi.sukunimi@kela.fi

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 020 634 7745, arkisin klo 9-16
**@**