Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Elämä kantaa-tilaisuus 9.3. klo 13. Vieraana hymymummo ja hymypappa

Millaiset asiat kannattelevat elämää? Miten jaksaa haasteiden keskellä? Millaiset asiat tuovat iloa? Vieraana hymymummo Irmeli Jousmäki ja hymypappa Jorma Jousmäki. Keittolounasta tarjolla klo 12 alkaen, varsinainen ohjelma alkaa klo 13. Lue lisää

Holokausti-näyttely Hupelissa, Tuusniemellä 25.1. - 13.4.2020
Lähimmäispalvelu - juuri sinä voit olla arvokas apu

Lähimmäispalvelu on lähimmäisenrakkaudesta lähtevää, vapaaehtoista halua tukea ja auttaa toista ihmistä. Lue lisää

Kristillisen Eläkeliiton kevätjuhlat 24.4.2020 Mikkelissä

Seurakuntakeskus, Savilahdenkatu 20, Mikkeli Lue lisää

Tilaisuus Kristillisen Eläkeliiton jäsenille 12.3. Tietoa testamentista ja edunvalvontavaltakirjasta

12.3. klo 14.30 ”Tietoa testamentin tekemisestä ja miksi ja miten kannattaa tehdä edunvalvontavaltakirja?” Lue lisää

Vuosista viis-elämä kantaa! -leiri 4.-5.6.

Tervetuloa Kristillisen Eläkeliiton kesäiselle leirille Kauniaisiin 4 - 5.6.2020. Voit tulla leirille yksin tai ottaa mukaan vaikkapa lapsesi, lapsenlapsen (vähintään 7 vuotiaan), ystävän tai puolison. Lue lisää

Kela käynnistää tekstien kehittämisohjelman

Tiedote. Julkaistu: 28.11.2019, 12:46
Kela

Verkkoasioinnin lisääntyminen lisää selkeiden tekstien tarvetta entisestään.

Asiakkaiden pitää voida ymmärtää Kelasta saamansa kirjeet, päätökset, verkkoasiointipalvelun viestit ja chattikeskustelut. Kela käynnistää kaksivuotisen tekstien kehittämisohjelman ja rekrytoi siihen kolme uutta kielenhuoltajaa.

Digitalisaatio lisää kirjoitetun viestinnän merkitystä. Mitä enemmän asiakkaat hoitavat asioitaan verkossa tai chatissä, sitä enemmän asioita hoidetaan teksteillä.

– Uskomme, että tämä työ näkyy asiakkaillemme ja kumppaneillemme entistä helpompana asiointina, kertoo Kelan vastaava kielenhuoltaja Jenni Viinikka.

Ohjelman tavoitteena on parantaa asiakaskokemusta. Esimerkiksi kela.fi-teksti tai Kelan lomake on usein ensimmäinen kosketus Kelaan, ja se kokemus voi vaikuttaa asiointiin sen alusta loppuun asti.

Kelan asiakaskirjeet ja päätökset muodostetaan etuusjärjestelmässä niin sanottujen päätösfraasien avulla. Fraasit ovat valmiita tekstinpätkiä, joista etuuskäsittelijä koostaa kirjeen tai päätöksen. Fraasit perustuvat lakeihin tai etuusohjeisiin. Kehittämisohjelman tavoitteena on, että kaikki uudet asiakaskirjeet ja päätösfraasit kulkevat tuotantoon kielen ammattilaisten kautta.

– Kelan tekstien määrä on valtava, ja ohjelmassa päästään pureutumaan osaan niistä. Esimerkiksi kela.fi-sivuja on arviolta 8 000 kappaletta. Katsomme myös, miten voisimme tutkia muutosta eli sitä, mikä on selkeän kielen vaikutus yhteydenottojen määrään ja asiakastyytyväisyyteen.

Ohjelmassa kokeillaan myös uusia toimintatapoja, esimerkiksi työskentelyä lyhyissä kehittämisjaksoissa. Lisäksi eri tehtävissä työskenteleville kelalaisille tarjotaan enemmän koulutusta ja neuvontaa kielestä ja kirjoittamisesta.

Kelassa on tehty vuosia työtä tekstien ymmärrettävyyden ja selkeyden parantamiseksi. Myös selkokielen käyttöä on edistetty. Kela on julkaissut selkokielisiä etuusesitteitä vuodesta 2009 alkaen. Tänä syksynä verkossa avattiin uudet kela.fi-sivut selkosuomeksi.

Tekstien kehittämisohjelma on osa Kelan strategista asiakaskokemuksen kehittämisohjelmaa.

Lisätietoja medialle

Kelan viestintäyksikkö,
vastaava kielenhuoltaja Jenni Viinikka, puh. 050 320 9629
etunimi.sukunimi@kela.fi

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 020 634 7745, arkisin klo 9-16
**@**