Siirry suoraan sisältöön
Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Ohjelmasarja radion historiasta. Kerro kokemuksesi.

Päivi Kyyrö on tekemässä radio-ohjelmasarjaa radion historiasta. Hän ottaa vastaan tarinoita ja kokemuksia radioon liittyen. Muistatko jotakin tähtihetkiä, kriisihetkiä vaikka sota-ajan kokemuksia, mitä tahansa radion ... Lue lisää

Teemavuosi 2022: Laulun aika-teemavuosi kutsuu laulamaan ja lausumaan

Teemana vuonna 2022 on Laulun aika.  Lue lisää

Liiton syyskokous ja syysjuhla Kuopiossa, Kallaveden kirkossa, pe 22.10.2021

Liiton syyskokous pidetään Kuopiossa perjantaina 22.10.2021. Paikka: Kallaveden kirkko, Rauhalahdentie 21, 70780 Kuopio Lue lisää

Ihmisen suuruus ilmenee tavassa kohdella lähimmäisiään

Julkaistu Kristillisen Eläkeliiton sivuilla 9.9.2021 Lue lisää

Lähimmäispalvelun koulutusta tarjolla Kuopiossa to 21.10. klo 12.30 - 17

Lähimmäispalvelukoulutustilaisuus järjestetään Kuopiossa torstaina 21.10. klo 12.30 - 17 Lue lisää

Kristillisen Eläkeliiton tilaisuuksia vuonna 2022

Järjestö-/toimintapäivät 17.-18.8.2022 Kiponniemessä Päivillä tarjotaan koulutusta ja vertaistukea vastuunkantajille ja muille jäsenille. Lue lisää

Medianurkka

Miksi liikunta on hyvinvointini kannalta tärkeää?

Julkaistu Kristelli 3/2018

Liikunnalla on hyviä vaikutuksia niin fyysiseen kuin psyykkiseen terveyteen. Lihaskuntoa kehittävä liikunta lisää luun lujuutta ja kestävyysliikunta kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Lisäksi liikunta lievittää stressiä ja parantaa unen laatua.

Kristillisen Eläkeliiton jäsenet ovat aktiivisia liikkumaan. Vuonna 2017 liikuntaa kirjasi 1 126 jäsentä. Liikuntakertoja näille kirjaaville jäsenille kertyi yhteensä huikeat 342 352 kertaa. Liikunnan kirjaaminen on lisääntynyt jäsenten keskuudessa viimeisten seitsemän vuoden aikana merkittävästi.

Vuonna 2011 liikuntaa kirjasi vain noin 10% jäsenistä. Vuonna 2015 liikunnan kirjaaminen jäsenten keskuudessa oli yli tuplaantunut ja liikuntaa kirjasi jo noin 22% jäsenistä. Vuonna 2017 jo noin 25% jäsenistä kirjasi liikuntasuorituksiaan (lähde: Kristillisen Eläkeliiton vuositilastoinnit v.2011-2017).

Toivotaan, että liikunnallisuus vain lisääntyy toiminnassamme. Liikunnan tiedetään virkistävän mieltä ja mikäpä olisi sen mukavampaa kuin hengellinen ja fyysinen virkistyminen yhtä aikaa. Useat yhdistykset järjestävät liikuntatilaisuuksia muun toimintansa osana. Vuoden 2017 aikana Kristillisen Eläkeliiton paikallisyhdistyksissä ja piireissä järjestettiin yhteensä 236 liikuntatilaisuutta. On upeaa, että paikallisyhdistyksissä otetaan huomioon liikunnan tärkeys ja tuetaan ja kannustetaan jäseniä liikkumaan. Kristillisen Eläkeliiton toimistolta on mahdollista tilata kuntokortteja jäsenten käyttöön. Kortteja voi myös tulostaa www.krell.fi sivulta kohdasta Jäsenille – Lomakkeet

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi vuonna 2015 suosituksen: Istu vähemmän – voi paremmin! Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen. Julkaisussa neuvotaan kaikenikäisiä välttämään runsasta istumista ja kulkemaan lyhyitä välimatkoja kävellen tai pyörällä. Iäkkäitä neuvotaan lisäämään liikettä arkeen oman toimintakyvyn mukaan. Suosituksessa kerrotaan, että vain noin 60 % yli 75-vuotiaista pystyy nousemaan portaita yhden kerrosvälin levähtämättä. Iäkkäille suositellaan päivittäistä jumppaa.

Lisätietoa liikuntasuosituksista

UKK-instituutin sivuilta www.ukkinstituutti.fi löydät monipuolisesti tietoa terveysliikunnasta ja sen vaikutuksista. Sivuilta löytyy muun muassa tulostettava viikoittainen liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille. Suositus korostaa lihasvoiman tärkeyttä ikääntyneille. Ikääntyvien luuliikuntasuosituksessa mainitaan muun muassa, että luun vahvuuden ylläpitämiseen auttaa kuntosaliharjoittelu ja tasapainoon voimistelu. Tämän kaltaista liikuntaa olisi hyvä harrastaa 2-3 kertaa viikossa. Kestävyyskuntoa kehittää esimerkiksi kävely, jota olisi hyvä harrastaa päivittäin. Ikääntyneillä liikunnan näyttö kaatumisten ehkäisyssä on vahva ja luukadon ehkäisyssä kohtalainen.

Siirry ajankohtaisten aiheiden linkkeihin.