Siirry suoraan sisältöön
Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Muista minut -pienryhmätoiminta - Teams-tilaisuus ke 6.3. klo 11-12

Mitä on Muista minut -pienryhmätoiminta? Tule Teamsiin keskiviikkona 6.3. klo 11–12 kuuntelemaan mistä on kyse. Lue lisää

Toimintapäivät Kiponniemessä 2.-3.9.2024 - Tule mukaan!

Tule mukaan KRELLIn toimintapäiville 2.-3.9.2024 Kiponniemen toimintakeskukseen (Kiponniementie 84, Jyväskylä)  Lue lisää

Mukana menossa -radio-ohjelmat marraskuussa 2023

Mukana menossa -ohjelmissa pääset kuulemaan ikäihmisiä koskettavista asioista ja KRELLIn toiminnasta. Ohjelmat toimittaa Päivi Kyyrö. Lue lisää

Muistan sinut -kirjoituksia: Alma-ystäväni

Teksti ja kuva: Terttu Laitinen Lue lisää

Teemavuosi 2024 ”Muista minut” kutsuu kohtaamaan lähimmäisiä

Ideoita teemavuoteen Lue lisää

Lisää voimaa vuosiin -webinaari 14.3.2024 ja Ikiliikkujaviikko 11.-17.3.2024

Ikäinstituutti järjestää maksuttoman Lisää voimaa vuosiin -webinaarin voima- ja tasapainoharjoittelusta senioreille torstaina 14.3. klo 10. Lue lisää webinaarista ja ilmoittaudu mukaan tästä linkistä Lisää voimaa vuosiin -webinaari - Ikäinstituutti (ikainstituutti.fi) Lue lisää

Ajatuksia ystävänpäivän aikaan. Ystävyys 13-vuotiaan Inkerin silmin

Kristillinen Eläkeliitto kutsui vuonna 2018 isovanhempia piirtämään ystävyydestä yhdessä lapsenlapsen kanssa. Tämä Ystävyys-piirustus saapui postitse 21.6.2018. Lue lisää

KRELLIn vuosikokous ja kevätjuhla Joensuussa 23.5.2024

KRELLIn vuosikokous ja kevätjuhla pidetään torstaina 23.5.2024 Joensuussa, Rantakylän kirkossa (Rantakylänkatu 2, Joensuu). Lue lisää

Harjoita muistiasi ja tue niin aivojesi terveyttä

www.muistipuisto.fi Sivusto sisältää aivoterveyttä tukevaa tietoa, tekemistä ja käytännön vinkkejä. Käyttäjä oppii puistossa myös aivojen toimintakykyä edistäviä keinoja. Muistipuisto on kehitetty käyttäjälähtöisesti Miina ... Lue lisää

Miksi liikunta on hyvinvointini kannalta tärkeää?

Julkaistu Kristelli 3/2018

Liikunnalla on hyviä vaikutuksia niin fyysiseen kuin psyykkiseen terveyteen. Lihaskuntoa kehittävä liikunta lisää luun lujuutta ja kestävyysliikunta kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Lisäksi liikunta lievittää stressiä ja parantaa unen laatua.

Kristillisen Eläkeliiton jäsenet ovat aktiivisia liikkumaan. Vuonna 2017 liikuntaa kirjasi 1 126 jäsentä. Liikuntakertoja näille kirjaaville jäsenille kertyi yhteensä huikeat 342 352 kertaa. Liikunnan kirjaaminen on lisääntynyt jäsenten keskuudessa viimeisten seitsemän vuoden aikana merkittävästi.

Vuonna 2011 liikuntaa kirjasi vain noin 10% jäsenistä. Vuonna 2015 liikunnan kirjaaminen jäsenten keskuudessa oli yli tuplaantunut ja liikuntaa kirjasi jo noin 22% jäsenistä. Vuonna 2017 jo noin 25% jäsenistä kirjasi liikuntasuorituksiaan (lähde: Kristillisen Eläkeliiton vuositilastoinnit v.2011-2017).

Toivotaan, että liikunnallisuus vain lisääntyy toiminnassamme. Liikunnan tiedetään virkistävän mieltä ja mikäpä olisi sen mukavampaa kuin hengellinen ja fyysinen virkistyminen yhtä aikaa. Useat yhdistykset järjestävät liikuntatilaisuuksia muun toimintansa osana. Vuoden 2017 aikana Kristillisen Eläkeliiton paikallisyhdistyksissä ja piireissä järjestettiin yhteensä 236 liikuntatilaisuutta. On upeaa, että paikallisyhdistyksissä otetaan huomioon liikunnan tärkeys ja tuetaan ja kannustetaan jäseniä liikkumaan. Kristillisen Eläkeliiton toimistolta on mahdollista tilata kuntokortteja jäsenten käyttöön. Kortteja voi myös tulostaa www.krell.fi sivulta kohdasta Jäsenille – Lomakkeet

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi vuonna 2015 suosituksen: Istu vähemmän – voi paremmin! Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen. Julkaisussa neuvotaan kaikenikäisiä välttämään runsasta istumista ja kulkemaan lyhyitä välimatkoja kävellen tai pyörällä. Iäkkäitä neuvotaan lisäämään liikettä arkeen oman toimintakyvyn mukaan. Suosituksessa kerrotaan, että vain noin 60 % yli 75-vuotiaista pystyy nousemaan portaita yhden kerrosvälin levähtämättä. Iäkkäille suositellaan päivittäistä jumppaa.

Lisätietoa liikuntasuosituksista

UKK-instituutin sivuilta www.ukkinstituutti.fi löydät monipuolisesti tietoa terveysliikunnasta ja sen vaikutuksista. Sivuilta löytyy muun muassa tulostettava viikoittainen liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille. Suositus korostaa lihasvoiman tärkeyttä ikääntyneille. Ikääntyvien luuliikuntasuosituksessa mainitaan muun muassa, että luun vahvuuden ylläpitämiseen auttaa kuntosaliharjoittelu ja tasapainoon voimistelu. Tämän kaltaista liikuntaa olisi hyvä harrastaa 2-3 kertaa viikossa. Kestävyyskuntoa kehittää esimerkiksi kävely, jota olisi hyvä harrastaa päivittäin. Ikääntyneillä liikunnan näyttö kaatumisten ehkäisyssä on vahva ja luukadon ehkäisyssä kohtalainen.

Siirry ajankohtaisten aiheiden linkkeihin.