Siirry suoraan sisältöön
Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Laulun aika-tilaisuuksia 2022 - Tule mukaan!

Ajankohta: 11.5.2022 klo 14-16  Lue lisää

Laulun aika on tullut- vihko sisältää 66 laulua. Tilaukset liiton toimistosta

Laulun aika on tullut- lauluvihko sisältää 66 tuttua laulua. Vihko on kooltaan A5-kokoinen ja sisältää laulujen sanat sekä sointumerkit mahdolliselle säestäjälle.  Kokoelman kustantaja on Yhteiskustannus.  Lue lisää

Vuoden 2022 Hymymummo ja -pappa – Irma ja Antero Sala

Teksti ja kuvat: Päivi Kyyrö Julkaistu 7.2.2022 Lue lisää

Kaarina Makkonen, 94, on nähnyt mitä on kun sota tulee kotiovelle

Kaarina Makkonen on ehtinyt nähdä mitä on kun sota tulee kotiovelle. Vaikka ikää on jo kertynyt 94 vuotta, muisti pelaa täydellisesti. Kaarinalle pyhäkoulutyö ja laulaminen kuorossa on ollut tärkeä osa elämää. Lue lisää

Laulun aika Radio Deissä - kuuntele ajatuksia lauluista ja niiden taustoista

Julkaistu liiton sivuilla 15.2.2022 Lue lisää

Tue kristilliseen arvomaailmaan pohjautuvaa ikäihmisten toimintaa

Haluamme kerätä varoja tukeaksemme ikäihmisten kuoro-, musiikki-, laulu ja lausuntatoimintaa eri puolilla Suomea. Toiminnassa ikäihmiset pääsevät kohtaamaan toisiaan ja saavat niin kokea merkityksellisyyttä muun muassa yhdessä laulamisen ja lausumisen kautta. Lue lisää

Terttu Laitinen kertoo kokemuksistaan Aitoon kotitalouskeskikoulussa 1964-1968

Teksti ja kuva: Terttu Laitinen Lue lisää

Varhaisnuoret isänmaan palvelijoina sodassa - Kuuntele muistoja sota-ajoilta

Talvisodan syttymisestä on kulunut yli 80 vuotta. Alta voit lukea kirjoituksia sotamuistoista. Sotamuistoja on julkaistu Kristelli-lehdessä 2017 ja lottia koskeva haastattelu Kristelli-lehdessä 2013. Lue lisää

Kuuntele ajatuksia vanhuudesta, unelmista ja ihastuksista

Kuuntele eri ikäisten ajatuksia vanhuudesta, unelmista ja ihastuksista Kristillisen Eläkeliiton Ystäväpysäkki-radio-ohjelmassa TÄSTÄ Lue lisää

Miksi liikunta on hyvinvointini kannalta tärkeää?

Julkaistu Kristelli 3/2018

Liikunnalla on hyviä vaikutuksia niin fyysiseen kuin psyykkiseen terveyteen. Lihaskuntoa kehittävä liikunta lisää luun lujuutta ja kestävyysliikunta kehittää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa. Lisäksi liikunta lievittää stressiä ja parantaa unen laatua.

Kristillisen Eläkeliiton jäsenet ovat aktiivisia liikkumaan. Vuonna 2017 liikuntaa kirjasi 1 126 jäsentä. Liikuntakertoja näille kirjaaville jäsenille kertyi yhteensä huikeat 342 352 kertaa. Liikunnan kirjaaminen on lisääntynyt jäsenten keskuudessa viimeisten seitsemän vuoden aikana merkittävästi.

Vuonna 2011 liikuntaa kirjasi vain noin 10% jäsenistä. Vuonna 2015 liikunnan kirjaaminen jäsenten keskuudessa oli yli tuplaantunut ja liikuntaa kirjasi jo noin 22% jäsenistä. Vuonna 2017 jo noin 25% jäsenistä kirjasi liikuntasuorituksiaan (lähde: Kristillisen Eläkeliiton vuositilastoinnit v.2011-2017).

Toivotaan, että liikunnallisuus vain lisääntyy toiminnassamme. Liikunnan tiedetään virkistävän mieltä ja mikäpä olisi sen mukavampaa kuin hengellinen ja fyysinen virkistyminen yhtä aikaa. Useat yhdistykset järjestävät liikuntatilaisuuksia muun toimintansa osana. Vuoden 2017 aikana Kristillisen Eläkeliiton paikallisyhdistyksissä ja piireissä järjestettiin yhteensä 236 liikuntatilaisuutta. On upeaa, että paikallisyhdistyksissä otetaan huomioon liikunnan tärkeys ja tuetaan ja kannustetaan jäseniä liikkumaan. Kristillisen Eläkeliiton toimistolta on mahdollista tilata kuntokortteja jäsenten käyttöön. Kortteja voi myös tulostaa www.krell.fi sivulta kohdasta Jäsenille – Lomakkeet

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi vuonna 2015 suosituksen: Istu vähemmän – voi paremmin! Kansalliset suositukset istumisen vähentämiseen. Julkaisussa neuvotaan kaikenikäisiä välttämään runsasta istumista ja kulkemaan lyhyitä välimatkoja kävellen tai pyörällä. Iäkkäitä neuvotaan lisäämään liikettä arkeen oman toimintakyvyn mukaan. Suosituksessa kerrotaan, että vain noin 60 % yli 75-vuotiaista pystyy nousemaan portaita yhden kerrosvälin levähtämättä. Iäkkäille suositellaan päivittäistä jumppaa.

Lisätietoa liikuntasuosituksista

UKK-instituutin sivuilta www.ukkinstituutti.fi löydät monipuolisesti tietoa terveysliikunnasta ja sen vaikutuksista. Sivuilta löytyy muun muassa tulostettava viikoittainen liikuntapiirakka yli 65-vuotiaille. Suositus korostaa lihasvoiman tärkeyttä ikääntyneille. Ikääntyvien luuliikuntasuosituksessa mainitaan muun muassa, että luun vahvuuden ylläpitämiseen auttaa kuntosaliharjoittelu ja tasapainoon voimistelu. Tämän kaltaista liikuntaa olisi hyvä harrastaa 2-3 kertaa viikossa. Kestävyyskuntoa kehittää esimerkiksi kävely, jota olisi hyvä harrastaa päivittäin. Ikääntyneillä liikunnan näyttö kaatumisten ehkäisyssä on vahva ja luukadon ehkäisyssä kohtalainen.

Siirry ajankohtaisten aiheiden linkkeihin.