Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Tenavien kanootti

Teksti ja kuva: Terttu Laitinen Julkaistu 24.6.2020 Lue lisää

Liiton syysjuhlat Kiteellä 24.-25.10.2020

Mikäli koronatilanne sallii, liiton syysjuhlia vietetään Kiteellä, Pohjois-Karjalan piirissä 24. - 25.10.2020. Lue lisää

Erakoitumiskalenteri - kuuntele korona-ajan ajatuksia, tekstejä ja runoja.

Erakoitumiskalenterissa kysellään korona-ajan ajatuksia, luetaan jäsenten lähettämia tekstejä ja runoja. Luetaan myös välillä Kristelli-lehden luonnollista palstaa. Ohjelman on toimittanut Päivi Kyyrö. Lue lisää

Ajankohtaiset STM:n ohjeet koronavirustilanteeseen

Alla olevasta linkistä pääset STM:n sivulle, jonne on koottu kaikki sosiaali- ja terveysministeriön antamat koronavirustilannetta koskevat päätökset, viranomaisohjeet ja suositukset. Lue lisää

Vuosista viis - elämä kantaa! Kutsu kirjoittamaan sinulle tärkeästä hetkestä.

Elämässä on hetkiä, päiviä, jotka piirtyvät syvästi muistiimme. Ne vaikuttavat meissä vielä vuosien, vuosikymmentenkin jälkeen. Haluaisitko kertoa kirjoittamalla jonkin muistosi, joka on jäänyt tärkeänä mieleesi. Lue lisää

Harjoita muistiasi ja tue niin aivojesi terveyttä

www.muistipuisto.fi Sivusto sisältää aivoterveyttä tukevaa tietoa, tekemistä ja käytännön vinkkejä. Käyttäjä oppii puistossa myös aivojen toimintakykyä edistäviä keinoja. Muistipuisto on kehitetty käyttäjälähtöisesti Miina ... Lue lisää

Millainen oli ensimmäinen iltarukouksesi?

Muistatko, millainen oli ensimmäinen iltarukouksesi? Tai millainen iltarukouksesi lapsena oli? Lue lisää

Ajatuksia koronasta taiteen keinoin

Tältä sivulta näet jäsenistön lähettämiä korona-teoksia. Lue lisää

Viisi leipää ja kaksi kalaa

Kuva: Päivi Kyyrö

Viisi leipää ja kaksi kalaa

Teksti: Hanna Forsgrén-Autio

Mitä yli 65-vuotiaiden on hyvä huomioida ravitsemuksessaan?

Noin kaksituhatta vuotta sitten tuhannet ihmiset olivat kuuntelemassa Jeesuksen puhetta, kun yhtäkkiä havahduttiin siihen, ettei kuulijoille ollut syötävää. Tarjolla oli viisi leipää ja kaksi kalaa (Luuk. 9:10-17)

Jeesus ohjeisti opetuslapsia koordinoimaan 5 000 miehen joukon 50 hengen ryhmiin. Sitten hän kiitti viidestä leivästä ja kahdesta kalasta, mursi leivät ja ruoka jaettiin kansalle. Kaikki söivät kyllikseen.

Ravitsemuksellisesti viisi leipää ja kaksi kalaa olivat hyvää ravintoa.

Kalaa suositellaan syötäväksi kaksi kertaa viikossa. Kala on hyvä vitamiinien, proteiinin ja kivennäisaineiden lähde. Lisäksi kala sisältää terveellisiä rasvoja.

Leipä puolestaan, etenkin runsaskuituinen täysjyväleipä, antaa kylläisen olon. Täysjyväleivästä saa B-vitamiinia, magnesiumia, sinkkiä ja rautaa. Kauraleipä on myös terveellinen vilja ja hyvä vatsalle. Täysjyvän runsaan käytön on todettu pienentävän riskiä veritulppiin, suolistosyöpiin ja kakkostyypin diabetekseen.

Kalaa ja leipää siis ainakin kannattaa nauttia, mutta mitä muuta? Kasviksia tietysti ainakin!

Kasviksia suositellaan syötäväksi vähintään puoli kiloa päivässä. Kasvikset sisältävät runsaasti suojaravintoaineita. Näitä ovat vitamiinit, kivennäisaineet ja antioksidantit, jotka ovat välttämättömiä ihmisen kasvulle ja auttavat parantamaan vastustuskykyä.

Ravinnon tulisi sisältää riittävästi energiaa ja ravintoaineita. Tarvitsemme muun muassa proteiinia, hiilihydraatteja, pehmeää rasvaa, kuitua, vitamiineja ja riittävästi nestettä. Mikäli ravinnosta ei saada tarvittavia aineita voi siitä seurata lihaskatoa, joka heikentää liikunta- ja toimintakykyä. Liikuntakyvyn heikentymisestä voi seurata kaatumis- ja murtumavaara.

Yli 65-vuotiaiden ruokavalion tulisi sisältää energiaa vähintään 1 600 kcal vuorokaudessa. Tämä toteutuu syömällä päivittäin kolme ateriaa ja kahdesta kolmeen välipalaa.

Oletko jo tutustunut Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneiden ruokasuositukseen? Suosituksessa kuvataan terveyttä edistävä ruokavalio, joka sopii kaikille ikääntyneille omien ruokavalintojen perustaksi. Voit tutustua TÄSTÄ 

Voit lukea lisää muista ikääntyneiden ravintosuosituksista näistä linkeistä:

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01086

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravitsemus--ja-ruokasuositukset/ikaantyneet/