Siirry suoraan sisältöön
Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Helteet: Muistathan suojautua kuumalta ja juoda riittävästi vettä.

"Ikäihmisillä on nuorempia ihmisiä suurempi riski kuolla helleaaltojen aikana. Erityisen suuri riski on dementiaa potevilla vanhuksilla. Lisääntynyttä riskiä selittävät heikentynyt lämmönsäätely sekä erityisesti viivästynyt janon tunne sekä hitaammin käynnistyvä hikoilu." Lue lisää

Kaarina Makkonen, 94, on nähnyt mitä on kun sota tulee kotiovelle

Kaarina Makkonen on ehtinyt nähdä mitä on kun sota tulee kotiovelle. Vaikka ikää on jo kertynyt 94 vuotta, muisti pelaa täydellisesti. Kaarinalle pyhäkoulutyö ja laulaminen kuorossa on ollut tärkeä osa elämää. Lue lisää

Tue kristilliseen arvomaailmaan pohjautuvaa ikäihmisten toimintaa

Haluamme kerätä varoja tukeaksemme ikäihmisten kuoro-, musiikki-, laulu ja lausuntatoimintaa eri puolilla Suomea. Toiminnassa ikäihmiset pääsevät kohtaamaan toisiaan ja saavat niin kokea merkityksellisyyttä muun muassa yhdessä laulamisen ja lausumisen kautta. Lue lisää

Yhdessä enemmän-toimintapäivät 31.8.-1.9.2022 - Ilmoittaudu mukaan!

  Lue lisää

Vehreä Kuddnäs- Topeliuksen lapsuudenkoti

Teksti ja kuvat: Terttu Laitinen Julkaistu liiton sivuilla 23.6.2022 Lue lisää

Sastamala - mitä aivan uutta on luvassa syksyllä 2022?

Sastamalan yhdistys on toiminut jo 15 vuotta. Olet sydämellisesti tervetullut mukaan toimintaan. Kuuntele alta löytyvistä radio-ohjelmista, mitä aivan uutta on luvassa syksyllä 2022! Lue lisää

Tunnelmaa koulussa – osa 3

Osa keittiöryhmää: Leena, Marja- Liisa, Marja- Leena ja Terttu

kaksi pappia istuu ruokapöydässä ja tarjoilija tuo ruokaa

Tampereen hiippakunnan piispa Erkki Kansanaho ja Luopioisten kirkkoherra Aaro Hurskainen seurakunnan piispantarkastuksen yhteydessä piipahtivat lounaalla koulussamme. Oppilastarjoilija huolehti vieraista.

Aitoon kotitalouskeskikoulu AKKK- tarinaa

Kesän aikana pääsemme jatkokertomuksen muodossa lukemaan Terttu Laitisen kokemuksista Aitoon kotitalouskeskikoulussa vuosina 1964–1968. Ainutlaatuinen sisäoppilaitos sydän-Hämeessä antoi hänelle eväitä elämään ja hyvät ikuiset ystävyyssuhteet.

Tunnelmaa koulussa – osa 3

Koulupäiväni alkoi ehkä puoli kahdeksan jälkeen, kun olin säestysvuorossa. Sainkin usein aamuhartauden pitäjältä ajoissa tietooni veisattavan virren, jotta ehdin tutustua siihen ennen kuin oppilaat klo 8 kokoontuvat aulaan aamuhartauteen. Joskus säestys primavistana, mutta onneksi lähes kaikki virret olivat tuttuja. Välillä harmonin ääreen istahti kanttori ja opettajakin.

Koulunpito aamupäivällä jatkui luokassa teoriatunneilla, jotka liittyivät puutarhaan, maatalouteen, kotitalouteen, käsitöihin ja yleisaineisiin lukuun ottamatta matemaattisia aineita. Lounaan jälkeen hajaannuimme eri työpisteisiin.

Huvittaa opettajan käyttämä kahvitauko- sana, kun oppilaat kastoivat tuoretta nisua teekuppiin. Kahvia tarjottiin vain sunnuntaiaamuisin ja iltapalalla. Lepohetken jälkeen tehtävät jatkuivat klo 16 saakka, jolloin ruokasalissa oppilaat valkoiset tärkätyt esiliinat yllään tarjoilivat pöytiin päivällisen lähes 200 ruokailijalle. Suurkeittiössä työskentelyä jonkin verran helpottivat laitteet ja koneet, mutta näppärille käsipareillekin riitti toimintaa. Ruokalaryhmä huolehti jälkitöistä ja keittiön siisteydestä.

Koulun leipomossa oppilaiden valmistamat lämpimäiset: sämpylää, hiivaleipää, ruisleipää, pullaa, piirakkaa ja kakkujakin.

Ruokasalin oman pöydän ympärillä istui kymmenkunta ruokailijaa. Viikoittain pöytäkunta siirtyi lähemmäksi ns. valvojan pöytää, jossa myös paikat kiersivät, jotta jokainen pääsi aloittamaan ensimmäisenä ruokailun. Pöydässä luontevasti tutustuttiin toisiin. Tarjoilun helpottamiseksi lautaset koottiin pöydänpäähän. Jokaisesta pöydästä noutaja osallistui postinjakeluun. Kirjeet, lehdet, paketit kotiväeltä ilahduttivat oppilaita. Kyllä minäkin kotiseutulehteäni ”Littiäistä” odotin torstaisin. Ruokailusta poistuttiin yhtaikaa.

Syksyisin oppilaiden keräämät puolukat käytettiin yhteiseksi hyväksi ja samoin rikkoutuneiden astioiden hankkimiseen osallistuivat kaikki.

Iltasin oli koulutehtävien vuoro: englanti ja ruotsi, äidinkieli. Asunnolla Seitsemän veljeksen Juhanin vuorosanoihin tutustuminen kannatti niin tunnilla teksti oli eloisampaa. Ohjelmassa myös Suntion tyttö ja poika, Runebergin vänrikki Stoolin tarinat, Havukka-ahon ajattelija yms. Kielioppia pidin tärkeänä. Ainekirjoitukseen oli varattu tunti. Taululla vähäiset valittavat otsikot. Harmittelin, kun vieruskaverilla savusi jo kynän liukuessa paperilla, miettiessäni itse vielä otsikkoa. Kotiaineet sopivat minulle paremmin. Esiintymisvalmiutta harjoiteltiin pikkuesityksin.

Historiaa, maantietoa eläin- ja kasvioppia. Sen aikaisten oppikirjojen kuvitus oli mielestäni pliisua. Värikuvat olisivat piristäneet koululaista.. Läksyjä tehtävineen oli runsaasti, koska neljässä vuodessa suoritettiin kuuden vuoden kurssit. (Keskikoulun pituus 5 vuotta ja emäntäkoulu vuoden).

Teksti ja kuvat: Terttu Laitinen

Julkaistu 27.5.2022

 

Siirry ajankohtaisten aiheiden linkkeihin.