Siirry suoraan sisältöön
Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Muista minut -pienryhmätoiminta - Teams-tilaisuus ke 6.3. klo 11-12

Mitä on Muista minut -pienryhmätoiminta? Tule Teamsiin keskiviikkona 6.3. klo 11–12 kuuntelemaan mistä on kyse. Lue lisää

Toimintapäivät Kiponniemessä 2.-3.9.2024 - Tule mukaan!

Tule mukaan KRELLIn toimintapäiville 2.-3.9.2024 Kiponniemen toimintakeskukseen (Kiponniementie 84, Jyväskylä)  Lue lisää

Mukana menossa -radio-ohjelmat marraskuussa 2023

Mukana menossa -ohjelmissa pääset kuulemaan ikäihmisiä koskettavista asioista ja KRELLIn toiminnasta. Ohjelmat toimittaa Päivi Kyyrö. Lue lisää

Muistan sinut -kirjoituksia: Alma-ystäväni

Teksti ja kuva: Terttu Laitinen Lue lisää

Teemavuosi 2024 ”Muista minut” kutsuu kohtaamaan lähimmäisiä

Ideoita teemavuoteen Lue lisää

Lisää voimaa vuosiin -webinaari 14.3.2024 ja Ikiliikkujaviikko 11.-17.3.2024

Ikäinstituutti järjestää maksuttoman Lisää voimaa vuosiin -webinaarin voima- ja tasapainoharjoittelusta senioreille torstaina 14.3. klo 10. Lue lisää webinaarista ja ilmoittaudu mukaan tästä linkistä Lisää voimaa vuosiin -webinaari - Ikäinstituutti (ikainstituutti.fi) Lue lisää

Ajatuksia ystävänpäivän aikaan. Ystävyys 13-vuotiaan Inkerin silmin

Kristillinen Eläkeliitto kutsui vuonna 2018 isovanhempia piirtämään ystävyydestä yhdessä lapsenlapsen kanssa. Tämä Ystävyys-piirustus saapui postitse 21.6.2018. Lue lisää

KRELLIn vuosikokous ja kevätjuhla Joensuussa 23.5.2024

KRELLIn vuosikokous ja kevätjuhla pidetään torstaina 23.5.2024 Joensuussa, Rantakylän kirkossa (Rantakylänkatu 2, Joensuu). Lue lisää

Harjoita muistiasi ja tue niin aivojesi terveyttä

www.muistipuisto.fi Sivusto sisältää aivoterveyttä tukevaa tietoa, tekemistä ja käytännön vinkkejä. Käyttäjä oppii puistossa myös aivojen toimintakykyä edistäviä keinoja. Muistipuisto on kehitetty käyttäjälähtöisesti Miina ... Lue lisää

Medianurkka

Ikääntyessä kaatumiset yleistyvät. Miten kaatumista voi ehkäistä?

Neljä iloista eläkeläistä ulkoilemassa

Säännöllinen liikuntaharjoittelu on hyvä keino kaatumisen ehkäisemiseen. Tässä tunnelmaa Iloa liikkeellä-liikuntahetkestä 8.5.2023. 

Teksti: Hanna Forsgrén-Autio
Julkaistu liiton sivuilla 2.6.2023

Kaatumisen seuraukset voivat vaikuttaa merkittävästi ikäihmisen elämänlaatuun ja arkeen. Kaatumisia voidaan ehkäistä muun muassa harjoittamalla tasapainoa ja kartoittamalla asuinympäristön kaatumisriskejä.

Kodin vaaranpaikkoja ovat muun muassa kiikkerät huonekalut, kasaantuvat matot, johdot ja liukas lattia. Kaatumisriskiä voidaan vähentää esimerkiksi asentamalla tukikaiteita portaikkoihin ja kylpyhuoneeseen. Korkealla olevat kaapit, ovat nekin kaatumisia aiheuttava riski. Sijoittamalla käytettävät tavarat ja astiat niin, ettei niitä tarvitse kurkotella, vähennetään riskejä.

Ikääntyessä tasapaino ja alaraajojen lihasvoima heikkenee. Säännöllinen liikuntaharjoittelu on hyvä keino ehkäistä kaatumisia. Tasapainoaan voi harjoittaa esimerkiksi Ikäinstituutin Tasapaino taitavaksi-kotivoimisteluohjelman avulla. Muista, että pienikin liikunta hyödyttää!

Linkki kotivoimisteluohjelmaan: Tasapaino taitavaksi (ikainstituutti.fi)

KaatumisSeula, tarkistus kaatumisen vaaratekijöistä. Tarkistuslista - UKK-instituutti (ukkinstituutti.fi)

Lisätietoa kodin ja lähiympäristön turvallisuudesta Koti- ja lähiympäristön turvallisuus - UKK-instituutti (ukkinstituutti.fi)

 

 

Siirry ajankohtaisten aiheiden linkkeihin.