Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Kristelli - kirjoituksia eläkeläisten hyvinvoinnista

Kristelli on Kristillisen Eläkeliiton jäsenlehti. Lehdessä käsitellään eläkeläisiä koskettavia ajankohtaisia asioita. Lisäksi lehti sisältää liikuntaan, ... Lue lisää

Miesapua Lahden kristillisissä eläkeläisissä - KUUNTELE!

Ystäväpysäkillä 2019 keskustellaan ajankohtaisista asioista ja tutustutaan krelliläisiin Lue lisää

Missä juhlitaan? Liiton juhlapaikat vuonna 2019

Kristillisen Eläkeliiton kevätjuhla ja vuosikokous pidetään Kouvolan seurakuntakeskuksessa perjantaina 26.4.2019. Ohjelma ja ilmoittautuminen Lue lisää

Turvallinen elämä on Kristillisen Eläkeliiton teema 2019

Kristillisen Eläkeliiton vuoden 2019 teemana on turvallinen elämä. Toivomme, että teema innostaa yhdistyksiä olemaan mukana kullekin sopivalla tavalla. Olemme ideoineet paikallisyhdistyksille mahdollisen toteutuksen. Tähän liittyvän materiaalin saa pyynnöstä liiton toimistolta. Lue lisää

Pienet eläkkeet ikääntyneiden suurin ongelma

TIEDOTE / EMBARGO Lue lisää

Tule järjestöpäiville 2019 innostumaan, virkistymään ja oppimaan uutta!

Järjestöpäivillä on luvassa kokemusten ja toimintamallien jakamista, ajankohtaista tietoa yhdistysasioista ja virkistymistä yhdessä. Lue lisää

EETU ry:n kannanotto: Palvelujen supistaminen ja siirtäminen nettiin suututti eläkeläisjärjestöt

25.11.2011 

Itella, VR, Kela ja pankit saavat lähipäivinä kiukkuista postia eläkeläisiltä. Kuutta suurta eläkeläisjärjestöä edustava Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry arvostelee niitä kirjeitse palveluverkoston heikentämisestä ja palvelujen siirtämisestä nettiin ikäihmisten suuren osan tavoittamattomiin. EETU:n jäsenjärjestöissä on yhteensä 300 000 jäsentä.

 

EETU ry pitää perustuslain vastaisena tilannetta, jossa perus- ja lähipalvelut eivät ole aidosti kaikkien kansalaisten saavutettavissa. Kirje lähetetään tiedoksi myös kaikille eduskuntaryhmille.

Läheskään kaikilla kansalaisilla ei ole mahdollisuutta hoitaa asioitaan internetin kautta. Lähi- ja konttoripalveluja tarvitaan Suomessa vielä pitkälle tulevaisuuteen, EETU ry toteaa syyskokouksensa
hyväksymässä kirjeessä Itellalle, Kelalle, VR:lle ja pankkeja edustavalla Finanssialan keskusliitolle.

- Vaikka Suomi onkin Euroopan kärkimaita internetin käytön yleisyydessä, ei sillä perusteella ja pelkkiin talouslukuihin vedoten saa karsia lähipalveluja ja rangaista niitä, joilla ei ole taitoja tai välineitä nettipalvelujen käyttöön, sanoo Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n puheenjohtaja Kalevi Kivistö.

Kirjeessä arvostellaan Itellaa palveluverkoston karsimisesta maaseudulta ja useista kaupunginosista. Se hankaloittaa ihmisten arkea suuresti. Kela on saanut tunnustusta nettipalveluidensa kehittämisestä, mutta EETU:n kirjeessä huomautetaan, että samalla se on heikentänyt omaa konttori- ja palveluverkostoaan.

Pankit ovat harvenneen konttoriverkoston lisäksi vähentäneet myös pankki- ja maksuautomaattien määrää. Monista pankkikonttoreista on lopetettu kokonaan mahdollisuus käteisen rahan nostamiseen. Pankkien rinnalla myös VR on siirtynyt hinnoitteluun, jolla asiakkaat yritetään ohjata verkko- ja automaattipalvelujen käyttäjiksi.