Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Ystävyydenteko-haaste Kristillisen Eläkeliiton jäsenille

Kristillisen Eläkeliiton vuoden 2018 teemana on YSTÄVYYS. Tähän liittyen Kristillinen Eläkeliitto haastaa jäseniään toteuttamaan jonkin ystävyyden teon ja kertomaan siitä meille toimitukseen lyhyen tekstin ja kuvan kera.  Lue lisää

Liiton kevätjuhla 21.4. Jyväskylän kristillisellä opistolla

Vuoden 2018 Kristillisen Eläkeliiton kevätjuhlaa vietetään Jyväskylän kristillisellä opistolla la 21.4.2018.  Lue lisää

EETU ry:n kannanotto: Palvelujen supistaminen ja siirtäminen nettiin suututti eläkeläisjärjestöt

25.11.2011 

Itella, VR, Kela ja pankit saavat lähipäivinä kiukkuista postia eläkeläisiltä. Kuutta suurta eläkeläisjärjestöä edustava Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry arvostelee niitä kirjeitse palveluverkoston heikentämisestä ja palvelujen siirtämisestä nettiin ikäihmisten suuren osan tavoittamattomiin. EETU:n jäsenjärjestöissä on yhteensä 300 000 jäsentä.

 

EETU ry pitää perustuslain vastaisena tilannetta, jossa perus- ja lähipalvelut eivät ole aidosti kaikkien kansalaisten saavutettavissa. Kirje lähetetään tiedoksi myös kaikille eduskuntaryhmille.

Läheskään kaikilla kansalaisilla ei ole mahdollisuutta hoitaa asioitaan internetin kautta. Lähi- ja konttoripalveluja tarvitaan Suomessa vielä pitkälle tulevaisuuteen, EETU ry toteaa syyskokouksensa
hyväksymässä kirjeessä Itellalle, Kelalle, VR:lle ja pankkeja edustavalla Finanssialan keskusliitolle.

- Vaikka Suomi onkin Euroopan kärkimaita internetin käytön yleisyydessä, ei sillä perusteella ja pelkkiin talouslukuihin vedoten saa karsia lähipalveluja ja rangaista niitä, joilla ei ole taitoja tai välineitä nettipalvelujen käyttöön, sanoo Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry:n puheenjohtaja Kalevi Kivistö.

Kirjeessä arvostellaan Itellaa palveluverkoston karsimisesta maaseudulta ja useista kaupunginosista. Se hankaloittaa ihmisten arkea suuresti. Kela on saanut tunnustusta nettipalveluidensa kehittämisestä, mutta EETU:n kirjeessä huomautetaan, että samalla se on heikentänyt omaa konttori- ja palveluverkostoaan.

Pankit ovat harvenneen konttoriverkoston lisäksi vähentäneet myös pankki- ja maksuautomaattien määrää. Monista pankkikonttoreista on lopetettu kokonaan mahdollisuus käteisen rahan nostamiseen. Pankkien rinnalla myös VR on siirtynyt hinnoitteluun, jolla asiakkaat yritetään ohjata verkko- ja automaattipalvelujen käyttäjiksi.