Etusivu | Tietoa meistä | Yhdistykset | Jäsenille | Medianurkka | Hae
Joulukalenteri - tule mukaan joulunodotukseen!

Tervetuloa mukaan joulunodotukseen Kristillisen Eläkeliiton joulukalenterin kautta. Näille sivuille avautuu joulukuussa joka päivä joulupäivään asti jouluinen kirjoitus menneiltä vuosilta. Lue lisää

Musiikki hoitaa Kuuntele

Mukana menossa – ohjelmasarjaa lähetettiin Radio Deissä  arkiaamuisin syksyllä 2016 Ohjelmat on toimittanut Päivi Kyyrö. Lue lisää

Muuttuva yhteiskunta – muuttuvat palvelut

Teksti ja kuvat: Erkki Vauramo, professori (h.c.), Aalto-yliopiston Sotera-instituutti Lue lisää

Vuoden 2018 hymymummo ja hymypappa - Kyllikki ja Esko Ojala

Kristillisen Eläkeliiton syysjuhlilla Ryttylässä julkaistiin vuoden 2018 hymymummo ja hymypappa. Huomionosoituksen saivat Kyllikki ja Esko Ojala. He ovat osoittaneet erityistä aktiivisuutta ja altiutta Kristillisen Eläkeliiton toiminnassa. Lue lisää

Liiton juhlat 2018 -keväällä Jyväskylässä, syksyllä Kauniaisissa

Vuoden 2018 Kristillisen Eläkeliiton kevätjuhlaa vietetään Jyväskylän kristillisellä opistolla la 21.4.2018.  Lue lisää

Lähimmäispalvelu - juuri sinä voit olla arvokas apu

Lähimmäispalvelu on lähimmäisenrakkaudesta lähtevää, vapaaehtoista halua tukea ja auttaa toista ihmistä. Lue lisää

Uskosta ja luottamuksesta

Teksti: Kati Itkonen
Kuva: Jarmo Kurkela

Jumalan sana, Raamattu, on täynnä Jumalan lupauksia. Minusta on usein tuntunut kuin Hän oikein haluaisi haastaa meitä omiaan yhä enemmän luottamaan Häneen ja tarttumaan kiinni noihin lupauksiin. Viime aikoina erityisesti Markuksen evankeliumin 9. luvun kohta, jossa isä tuo sairasta poikaansa Jeesuksen parannettavaksi ja vähän epäilee, haluaako ja voikokaan Jeesus auttaa poikaa, on noussut mieleeni. Siinä Jeesus huudahtaa: ”Jos voit? Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo.” - Ja vaikka isä vieläkin kuin kahtaalle horjuvana vaikertaa: ”Minä uskon! Auta minua epäuskossani!”, Jeesus armahtaa, toimii ja parantaa pojan.

”Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo”... Jeesus olisi voinut loukkaantua pojan isän epäuskosta ja epäilystä ja vaikka kääntää selkänsä ja lähteä jatkamaan matkaansa, mutta eihän hän tietenkään tehnyt niin. Hän sääli, armahti ja auttoi. Tämäkin tilanne on mielestäni osoitus siitä, miten Jumala ei suinkaan vaadi meiltä täydellistä uskoa voidakseen ja halutakseen auttaa. Sanoihan Jeesus, että sinapinsiemenenkin verran riittäisi.

”Auta minua epäuskossani”, huudahti tuo kertomuksen mies Jeesukselle. Samoin on minunkin usein pitänyt huutaa vaikka haluan kaikin tavoin luottaa ja ripustautua kiinni Jumalan lupauksiin. Välillä on ollut tosi vaikeita tilanteita, joissa pitkään ja hartaasti rukoiltuani olen viimein aivan kuin vain luovuttanut asian Jumalan käsiin; ”Herra, minä en enää jaksa. Näytä Sinä, miten Sinä tämänkin asian ratkaiset”. Ja koska Jumala on uskollinen lupaukselleen kuulla lastensa rukoukset, olen kyllä ajallaan saanut vastauksen ja ratkaisun asiaan – joka kerta. Aina se vastaus ja ratkaisu ei ole ollut  laisinkaan sellainen joksi minä sen olin kuvitellut, mutta aina se on ollut hyvä ja toiminut minun parhaakseni.

Niin uskomattomalta kuin saattaa tuntuakin, ” Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo” ja ”Kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat” (Room.8:28). Taistelujen keskellä me saamme muistuttaakin Jumalaa näistä lupauksista. Isotkin ongelmat ovat voitettavissa Hänen avullaan ja Häneen luottaen. Kun emme itse niin kovasti riipu kiinni siinä miten Jumalan pitäisi meidän mielestämme vastata, vaan uskaltaudumme jättämään itsemme ja asiamme yksin Hänen hoitoonsa, vastaus tulee. Joskus se viipyy, mutta joskus se voi tulla piankin. Joskus se voi myös olla yllättävä, erilainen kuin olisimme halunneet, mutta kun tarkemmin mietimme, huomaamme, että se sittenkin oli paras mahdollinen ratkaisu. Koska Jumala, joka ”kaiken kaikessa vaikuttaa” (Ef. 4:6) tuntee meidät ja haluaa toimia aina lastensa parhaaksi, ei meidän tarvitse pelätä mitään pahaa. Hän turvaa tulevat päivämme ja ympäröi meidät armollaan ja rakkaudellaan. Miksi emme siis uskaltaisi jättäytyä Hänen hyviin käsiinsä ja luottaa siihen, että Jumalan sana toimii, kun siihen uskossa turvaamme. Tässä ajassa jossa parhaillaan elämme, meillä ei ole mitään parempaa turvaa kuin luottaminen Jumalaan, joka on luvannut pitää meistä huolta ja varjella meitä, tapahtuu elämässämme ja maailmassa mitä tahansa.